Is på varmepumpe

Jeg har et problem med min varmepumpe. Når den har kørt i et par dage kommer der meget is på køleribberne på udedelen. Dette forsvinder ikke før jeg slukker helt for den og lader det tø. Det sker selv om der er plus grader. Er der nogen som har en løsning på dette?

Hilsen søren
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan evt. skyldes enten er der ikke er et varmelegeme i din udedel eller at varmelegemet er defekt.
ellers kan det komme fordi din kompressor kører for meget, enten kan det være en termostat der ikke slår fra eller at der mangler vædske på anlæget etc.
du kan fjerne isen hurtigere ved at sætte anlægget til at køle indefor. Derved bliver yderdelen varm.
På nogle anlæg sidder der et gitter bag på yderdelen. Den kan man fjerne for at undgå at isen binder sig i den.
Alternativt kunne du tilkalde den installtør der har monteret den. Han skulle gerne have værktøjet til at se om den mangler kølemiddel.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
tak for svarene. Den køre ikke hele tiden så jeg tror at den slår rigtigt til og fra. Så vidt jeg ved er der ikke monteret nogen varmetråd på udedelen. Ved i om det er noget man kan eftermontere?

Hilsen søren
Hvilket mærke er det?
Jeg ville ikke ukritisk smide et varmelegeme i, da det nedsætter ydelsen på anlægget. Og de gode mærker har slet ikke brug for at varmelegeme...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra Næstformanden

Hvilket mærke er det?
Jeg ville ikke ukritisk smide et varmelegeme i, da det nedsætter ydelsen på anlægget. Og de gode mærker har slet ikke brug for at varmelegeme...

Næstformanden


Hvordan mener du at ydelsen nedsættes?

Kig på denne side for info om varmepumper.

http://www.citcop.se/
Annonce
Tilisning af udedelen er et velkendt problem på mange varmepumper. Da den køler luften op til 5-6 grader kan der jo også forekomme tilisning ved plusgrader. Årsagen er at styringen er ret primitiv på mange varmepumper. Styring af afrimningen foregår ved at den måler temperaturforskellen på luften ind og ud på indedelen. Når forskellen bliver for lille starter der en timer, og når tiden er gået starter afrimningen. Tiden kan være op til en halv time, så hvis pumpen er for stor til rummet, når den ikke at køre så længe at den afrimer.
Et varmelegeme er normalt placeret under fordamperen for at forhindre en massiv kage af is under elementet i længere frostperioder.

Vh
bjor
Mærket er en Chigo. Problemet med at den ikke køre så langt tid af gangen passer nok meget godt på midt tilfælde. Den er monteret til at varme et kolonihave hus op. Kan det være et problem at den måske er lidt for stor i forhold til det rum som den skal varme op.

Hilsen søren
Ydelsen nedsættes: du bruger strøm på varmekablet. Derefter bruger du strøm på at køle den ned. Og nej, det er ikke god økonomi at hente varmen fra varmekablet og føre ind i huset!!

Som Bjor skriver, styringen er ofte ret simpel skruet sammen. Især i de billige anlæg (De skal jo spare på et eller andet!!) Selv nogle af de dyre kan give problemer når det er koldt.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis