Støbe beton gulv med PEX gulvvarme

Hej

Jeg skal til at lave nyt badeværelse gulv. Har tænkt mig at lave det med 30 cm EPS60 isoleringsplader og herpå ligge et RIONET (6mm) på fødder (2-3 cm ). På rionet sættes PEX 20x2 varmerør på. Til sidst støbes 10 cm betongulv.

Mine spørgsmål er følgende: Hvad med afløbsrørene, skal de ligge henover PEX rør ? eller skal de styres ned under RIONET ?. Hvis de skal ligge hen over PEXrør bliver betonen så ikke svækket ?

Jeg har et afløb fra vask 32mm og et afløb fra bruser 32mm og kloaken der løber væk er 110mm. Er der en måde at få 2x32mm rør til at passer til et 110mm rør ? eller har jeg lavet et fejlkøb og må skaffe mig et nyt udløbshus til mit unidrain afløb som har studs 32mm (vask) og udløb på 110 eller 75mm ?

Håber i kan hjælpe lidt.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke være bekymret ved at føre en 32mm rør gennem et beton dække, det bør ikke svække styrken betydeligt i denne anvendelse.
Du kan købe reduktions stykker. Hvis du ikke kan få 110/32 reduktion må du evt. klare det af to omgange, eksempelvist 110/75 og 75/32.
Det er altid en god ide med flere tilløb til vandlås i afløb.
Husk at forberede terminering så elektrikkeren kan forbinde rionet til jord (jeg mener det er lovpligtigt nu).

 

Om røret løber over eller under nettet er underordnet. Bare du har korrekt fald, og det kan være lidt svært at lave med net. Hvordan du bør løse problemet afhænger af tilslutningen til din kloak. Normalt vil man jo "løse" problemet ved at lave et gulvafløb (med indbygget vandlås), der har to tilløbsstudser til dine to afløb, og et afløb som du så lige skal have en indsnævring til. Højden under gulv giver derfor sig selv, da du jo ikke kan lægge rørene dybere end at de fortsat skal kunne sætte på skålens studser, det betyder OVER rio nettet. Men det er altså normalt ikke noget stort problem, med mindre du skal til at have pejs eller pengeskab eller andet der vejer flere tons ude i dit badværelse.
Tak for svarene.

Vil det sige at jeg godt kan lade begge 32mm afløbsrør (vask&bruser) løbe med rigtigt fald på, nede i min EPS Isolering, altså under betongulv og afsluttes i 110mm kloaken ? (som er med vandlås).

Der hvor 110mm afløbsrøret løber ned i jorden, skal der ikke være synligt afløb i selve gulvet. Så det med studserne her er desværre ikke muligt. Det eneste synlige afløb er i bruseren.

Jeg vil jorde mit rionet, kan bare ikke se hvorfor man skal det, da det ikke er i berøring med noget andet og gulvvarmen er vandbaseret. Men gør det aligevel.
Citat fra John K.

Tak for svarene.

Vil det sige at jeg godt kan lade begge 32mm afløbsrør (vask&bruser) løbe med rigtigt fald på, nede i min EPS Isolering, altså under betongulv og afsluttes i 110mm kloaken ? (som er med vandlås).

Der hvor 110mm afløbsrøret løber ned i jorden, skal der ikke være synligt afløb i selve gulvet. Så det med studserne her er desværre ikke muligt. Det eneste synlige afløb er i bruseren.

Jeg vil jorde mit rionet, kan bare ikke se hvorfor man skal det, da det ikke er i berøring med noget andet og gulvvarmen er vandbaseret. Men gør det aligevel.


Vil du nedstøbe en vandlås du ikke får adgang til? Det er efter min mening ikke nogen god ide.

I stedet ville jeg lave to vandlåse - en under vasken og en i Unidrain afløbet - og fjerne den gamle 110mm vandlås.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Citat fra Buch

Vil du nedstøbe en vandlås du ikke får adgang til? Det er efter min mening ikke nogen god ide.

.


Man kan da altid hakke fliser og gulv op igen, når vandlåsen stopper til!wink

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Citat fra Buch

Vil du nedstøbe en vandlås du ikke får adgang til? Det er efter min mening ikke nogen god ide.
Nu skrev jeg 110mm rør, men det er et gammelt kloakrør (matriale ukendt, ca. 120mm) som er ført/bukket til en vandlås, ligesom P eller S vandlåsen på et toilet. Denne vandlås er et godt stykke nede i jorden. Så der har aldrig været adgang til den ?

I stedet ville jeg lave to vandlåse - en under vasken og en i Unidrain afløbet - og fjerne den gamle 110mm vandlås.
Hvis jeg gør dette, så skal jeg ændre på eksisterende kloak og det må man ikke selv lave.


Er det den bedste løsning, at få en kloakmand til at fjerne vandlås under jorden og derefter gører som du siger, med at lave vandlås ved vask og bruser ?
Citat fra John K.

Er det den bedste løsning, at få en kloakmand til at fjerne vandlås under jorden og derefter gører som du siger, med at lave vandlås ved vask og bruser ?


Ja - det vil jeg helt bestemt anbefale - på den måde bliver alt der kan blive tilstoppet tilgængeligt for oprensning/rengøring.
Under vasken kan du evt. bukke en flexslange til en vandlås, og du kan købe en færdig vandlås og trevlesi som indsats til afløbshuset på dit Unidrain afløb.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jord til rionet er ikke længere lovpligtigt.

I forbindelse med pexrør og støbning så vær opmærksom på at få bundet rørene godt fast til rionettet med kort afstand. I min søgning på nettet den gang jeg skulle lægge varmerør kunne jeg ikke se noget specielt om dette, men desværre er disse rør - selv fyldt med vand - lettere end beton og "flyder" ovenpå. Min anbefaling er max omkring 30 cm mellem fastgørelsen.
En ting der ligger helt fast er at DER SKAL LAVES UDLIGNING I BADEVÆRELSET. OG DET SKAL LAVES AF EN AUT INSTALLATØR DER VED HVAD HAN LAVER

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skal vi lige hurtigt blive enige om at hvis der IKKE er ført kabler i betonen, så er der ikke noget at udligne ?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis