Støbe beton gulv med PEX gulvvarme

Hej

Jeg skal til at lave nyt badeværelse gulv. Har tænkt mig at lave det med 30 cm EPS60 isoleringsplader og herpå ligge et RIONET (6mm) på fødder (2-3 cm ). På rionet sættes PEX 20x2 varmerør på. Til sidst støbes 10 cm betongulv.

Mine spørgsmål er følgende: Hvad med afløbsrørene, skal de ligge henover PEX rør ? eller skal de styres ned under RIONET ?. Hvis de skal ligge hen over PEXrør bliver betonen så ikke svækket ?

Jeg har et afløb fra vask 32mm og et afløb fra bruser 32mm og kloaken der løber væk er 110mm. Er der en måde at få 2x32mm rør til at passer til et 110mm rør ? eller har jeg lavet et fejlkøb og må skaffe mig et nyt udløbshus til mit unidrain afløb som har studs 32mm (vask) og udløb på 110 eller 75mm ?

Håber i kan hjælpe lidt.
Hej Jeg skal til at lave nyt badeværelse gulv.... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg retter lige mig selv... Der skal jordes til rionet i vådrum... Det er kun i gamle huse uden jord, det ikke er lovpligtigt!
JA det kan vi godt men loven siger at den skal være der og SLUT med at diskutere det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jamen jeg er da så sandelig glad for at alle i elektriker lærlinge også er gået hen og har fået jer en rigtig uddannelse som advokater, så i kan gå hen og afspore ENDNU flere tråde med ligegyldigheder.
Grundne til at du skal potentialudligne rionettet, er at beton er også en leder... beton med vand = statisk elektricitet...

faktisk idag, menes det, at det er ligeså godt at lave rionet til hovedudligningsforbindelsen, da denne tit bliver bedre end et enkelt spyd..... Dog har jeg ikke set eller selv lavet målinger for dette..

oplysninger fra "Desitek"
Citat fra StenKrog

Grundne til at du skal potentialudligne rionettet, er at beton er også en leder... beton med vand = statisk elektricitet...

faktisk idag, menes det, at det er ligeså godt at lave rionet til hovedudligningsforbindelsen, da denne tit bliver bedre end et enkelt spyd..... Dog har jeg ikke set eller selv lavet målinger for dette..

oplysninger fra "Desitek"

Det er muligt at jeg spørger dumt, men hvorfor snakker man kun om at jorde rionettet ved gulvvarme??

Et eller andet sted så skal gulvet ved jordes ligemeget om man har gulvvarme eller ej, eller tager jeg helt fejl?

Selvfølgelig er det en forudætning at det er armeret betongulv, da du jo ellers ikke har noget jern at skrue din jordklemme fast i rolleyes

Venlig hilsen

Klaus
Annonce
du SKAL lave potential udligning i vådrum i DK...iflg. SB.

Ang. Armeret betongulv? Hvor tit er det man laver et gulv hvor man ikke armerer det??? det tror jeg kun finder sted hos folk der ikke ved hvad armering gør godt for... Har ial fald aldrig set uarmeret betongulv. , eller jo, og det er også flækket kort tid efter...

Citat fra www.spotvvs.dk

Det er muligt at jeg spørger dumt, men hvorfor snakker man kun om at jorde rionettet ved gulvvarme??

Et eller andet sted så skal gulvet ved jordes ligemeget om man har gulvvarme eller ej, eller tager jeg helt fejl?

Selvfølgelig er det en forudætning at det er armeret betongulv, da du jo ellers ikke har noget jern at skrue din jordklemme fast i rolleyes

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra StenKrog

du SKAL lave potential udligning i vådrum i DK...iflg. SB.

Ang. Armeret betongulv? Hvor tit er det man laver et gulv hvor man ikke armerer det??? det tror jeg kun finder sted hos folk der ikke ved hvad armering gør godt for... Har ial fald aldrig set uarmeret betongulv. , eller jo, og det er også flækket kort tid efter...

Jamen jeg påstår jo heller ikke at der ikke skal potential udlines!!

Jeg syntes bare altid kun at man snakker om at potential udligne gulvet når der er gulvvarme, men faktum er vel at det skal potentialudlignes ligemeget om du har gulvvarme eller ej. (dette er et spørgsmål og ikke en påstand!!)

Mht. uarmeret betongulv, så er jeg ikke enig i dig med at man ikke kan lave et betongilv/klaplag der ikke er armeret uden at det revner, det er måske et sprgsmål om at tildække og vande, men det har an vel ikke tid til i dag

Vnlig hilsen

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis