Råd søges til maler projekt

Hej alle.
Jeg skal til at male et sommerhus indvendigt, og problemet er at det er blevet brugt igennem mange år af cigaret rygere. Jeg har fået at vide at det eneste der er at gøre er at rense væggende med trærens, og derefter male med grunder. Jeg ville høre om det er muligt at undgå rengøringen med trærens, og male med grunder direkte på væggen.
Hilsen Morten.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten.
Uanset hvad du vil grunde med, så skal vægene renses først. Og en god gang varmt vand med en lille sjat Salmiak Spiritus, er virkelig efektivt. Ingen grund til at bruge specielle rensere til det, det er kun fabrikanten det gavner. Men husk lige at beskytte dine øjne og tag et par gummihandsker på, det svider så F... hvis du har et par smårifter i hænderne. Nåeh ja, luk vinduerne op medens det står på, det har en lidt kraftig odorére af gammelt Hønsehus.

V.h. Håndværkeren
Tak for svar. Ingen smutveje her. Nå på med vanten.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra morten4

Tak for svar. Ingen smutveje her. Nå på med vanten.


Jeg vil bare tilføje at du sandsynligvis skal skifte vand en del gange. Men ja, det er rigtig effektiv med salmiakspiritus. Har selv renset 150 m2 profilbrædder af på den måde og malingen sidder stadig!

mvh
Jørgen
Eller lad være med at vaske ned, og mal det med en effektiv spærrende maling. F.eks. Plus Isospær. Men så må du ikke vaske først. Men, det kommer dog an på om det er ekstremt slemt - i så fald virker salmiak glimrende som de andre sagde. Den eneste grund til at bruge grundrens ud over at gavne fabrikanten er, at det ikke lugter så hårdt som salmiak. Og indrømmet blankt, grundrens er heller ikke så effektivt.
Så er det bestemt. Salmiak er valgt, og vinduerne godt åbne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Morten

Brug dog en gang alm. grundrens. Det koster ikke alverden i f.eks Jem og Fix det virker noget bedre, og se det i lyset af at du får en forbandet dårlig arbejdssituation når du arbejder med slamiakspiritus. Hvis det er et helt sommerhus du skal afrense, skal du formentlig gå i salmiakdunster i det meste af en dag.

Hilsen
Allan
Jeg er også begyndt at tænke i de baner da salmiakdunster er noget af det værste jeg ved.
Hej med Jer. Jeg syntes lige at vi skal have lidt kemi omkring 3 dobbelt salmiakspiritus. Tænk at dette er ren kemi, hvor fabrikanternes produkter er måske sammensat af ukendte stoffer ? En opløsning af ammoniak i vand kaldes ammoniakvand (NH4OH) eller salmiakspiritus. I det kemiske fagsprog hedder forbindelsen ammoniumhydroxid. Den bruges til afrensning af fedtbelægninger.
Ved opløsning i vand omdannes ammoniak straks til ammoniumioner (NH4+). Ammoniumioner fra ammoniumklorid er ugiftigt hvis det indtages, idet leveren omsætter forbindelsen til urinstof (urea)
Og så skal du også tænke på at din Frue / Kæreste vil elske dig for den "duft" af rent hus. Nogle kvinder kan falde helt i svime over den lugt, her er et mandfolk der ved noget om efektiv rengøring.

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også