Teglstens overligger

Jeg har hentet to 8 stens bagmurs overliggere i dag.
Jeg skal bruge dem over en dobbelt dør, i en mur der går på langs ad huset, ca i midten. Dør åbningen er 175cm bred og skal bære en 7"x7" loftsbjælke midt på. Der er 45cm fra overliggeren til bjælke underkant.
Det er en 100cm gasbeton mur og jeg blev anbefalet løsningen af en murer (to overliggere oven på hindanden, tyndet lidt på siderne med en vinkelsliber)
Men jeg synes godt nok overliggerne udbøjer meget hvis jeg trykker på midten med hånden. Har i nogen erfaringer på dette område, er det en gængs løsning?
NB: der er almindelig lofts etage med trægulv og værelser.

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Løsningen er god nok, du skal bare lige gøre følgende....
Når du har lagt den nederste overligger op, smører du oversiden med et tykt lag sort alfix eller blå lip fliseklæb. Så lægger du den anden ovenpå og sørger for de er "fuldlimede". Lad dem hvile i 3-4 døgn inden du belaster dem, så holder det helt sikkert..... Derefter murer du dine gasbeton stumper op imod bjælken.

Anders
Tegloverliggere holder generelt ikke ret meget last (med mindre at der er plads til 5-10 skifter overpå). Du skulle kikke på en armeret Leca bjælke/overligger istedet - de kan holder til lidt mere.

Kan desværre ikke finde link da Leca åbenbart er overtaget af Maxit og har fået ny hjemmeside. Men de fåes i 100mm tykkelse så de passer ovenpå muren.

Hvad bærer din 7"x7" bjælke (det er en ordentlig svend!) - tror du ikke der skal regnes lidt på det??
Tak for tips. Jeg hører hvad de har i byggemarkedet - af en eller anden grund har jeg lavet hul til en dobbelt dør med 82cm dør plader i stedet for 72cm som gik og troede, så der skal en længere overligger til, darn....
Det er en gammel præstegård fra en tid hvor der ikke blev regnet på tingene, men det skulle kunne holde. F.eks. er der anvendt jernbjælker som strøer i gulvet.

 

Der er jo netop plads til ca. 7 skifter.... Det skulle sagtens kunne bære....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis