motor / smøreolieproblem

Man skulle tro, min gamle Perkins kan lave olie, men der er vist noget alvorligt galt med den: Da jeg tog båden på land i efteråret, var der motorolie i bundvandet, ikke særligt meget, så jeg glemte alt om det. Nu viser det sig, at der faktisk er ret meget. Med et spejl under bundkarret, kan jeg se, at det er snavset af olie i den ene side. Så tog jeg oliepinden - der er mere end olie end der nogensinde har været fyldt på, ca. dobbelt så højt op på pinden i forhold til maks.stregen - og det er ikke særligt flydende, nærmere trægt. Efter den sidste korte tur i efteråret, (ca. 20 min) smed den kølevand ud af overløbet i dækslet, det er ikke sket før.

Jeg har en anelse, men er bestemt ikke noget mekanikergeni, så ...

Gert Nøjsen

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er olien på oliepinden nærmest grå???????, i så tilfælde kunne det sagtens være enten toppakning eller topstykke
Ja det lyder som der er noget galt med toppakningen.
Nej, olien er kulsort og tyktflydende. Der var godt nok kun omkring de 7 graders varme, men alligevel skulle olien kunne flyde rimeligt let?

Gert Nøjsen

Det kunne være et mix af olie / frostvæske / vand, det er jo ganske enkelt det eneste, der kan være tale om. Om det er toppakning eller gennemtæring er jo ikke lige til at afgøre. Det er lidt sent at ta' affære, når du vidste, der var et problem. Det kan nemt ha' gjort en forholdsvis lille rep. til et større projekt. Vi må så håbe der ikke er kommet rust eller tæring på de ædlere dele. Olie i en diesel er altid kulsort.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
biggrin
Sondrup Marine har kigget på motoren i dag. En slange mellem topdækslet og luftindsugningen var klappet sammen. Det betød, at overtrykket ikke havde passage, og så "skød den " trykket op ved pejlepinden - og derfor så det jo ud som om motoren lavede oliesmile . Ny slange på - så fungerede det.

Gert Nøjsen

Hvordan fa.... kan det blive til mere olie.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Når der er overtryk, så presses olien jo op langs med oliepinden, og så slæbes der med når man trækker op anden gang - altså kun fordi olien ikke løber ned - den er jo for kold. så snart olien er varmet en smule op, så sker det ikke. de gange jeg sidste år kontrollerede oliestand, da var det kort efter vi havde fortøjet, derfor opstod mysteriet ikke.

Gert Nøjsen

må nok indrømme, at det kapitel har jeg ikke fundet i mine lærebøger som automekaniker. Jeg formoder at dit første indlæg om for meget olie, var når motor var kold????? altså er olie på pinden den faktiske oliestand.
Det er rigtigt, at hvis krumtaphus cirkulations slangen er lukket, vil den sætte trykket op langs pejlepinden, men oliestanden, når motoren er kold, vil altid være den aktuelle oliestand! SÅ?????
underligt den ikke skyder noget olie eller luft ud når du hiver pinden.. Men fedt at det kun er så lille en fejl...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis