Lakering - sejg lak

Jeg er ved at lakere noget af min aptering med Hempels Dura Gloss. Den skal som de fleste andre fortyndes ved de første lag, og så skal de sidste påføres ufortyndet. Problemet er at når den er ufortyndet er den næsten ikke til at trække på. Dvs. den virker som en meget klistret og tyk sirup der ikke lader sig trække nogen steder af penslen. I den fortyndede udgave var det kanon let da den mere opførte sig som en lækker olie. Nogle forslag til hvad jeg evt. kan gøre forkert eller hvad jeg bør gøre?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De fleste lakker arbejder bedst hvis de er ca. 20 grader varm. Prøv at stille den i vandbad.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

De fleste lakker arbejder bedst hvis de er ca. 20 grader varm. Prøv at stille den i vandbad.
Tak - jeg vil da prøve at varme lakken til ca. 20 grader når den får næste omgang. Men er der noget problem i at fortsætte med den fortyndede udgave? Hvad bliver bedre når den er ufortyndet?
Jo mere fortynder du har i, jo mindre dækker lakken.
Du skal huske at det du maler på helst skal have lidt varme også.. er det kun ca 5-7 grader varmt så bliver det jo tykt når du smører det på. Noget kan males på i et hug og skal så ikke beabejdes mere får så laver du spor i malingen. Igår var det fint og varmt i Rudkøbing ca. 15 grader i skyggen og der løb en toplac fra international fint sammen uden fortynder.. I formiddags måtte vi opgive at male, fordi den blev tyk med det samme den kom på båden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu har jeg snakket med Hempels tekniske service. Den søde dame belærte mig at jeg sagtens kan male med den fortyndede. Det gør hun selv. Der skal så bare flere lag på, men resultatet bliver mindst ligeså godt. Så nu har jeg valgt at køre med 2 versioner. Den første hvor der er 20-25 % fortynder i, og den anden hvor der er ca. 5-10 % fortynder i. Og så går det lige pludselig som en leg.
Jo mere fortynder du har i, jo mindre dækker lakken.

hmm det var jo det jeg skrev..
Men tempraturen betyder også meget.. er det ikke lidt varmere idag?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Citat fra grandoldman

hmm det var jo det jeg skrev..
Men tempraturen betyder også meget.. er det ikke lidt varmere idag?
Jo det er varmere, og jeg prøvede også med vandbadet. Det virker, så tak for dit råd wink
Hvis det skal gøres håndværks mæssigt forsvarligt skal det have 16 lag lak.
4 Lag med 50 % fortynder- 4 Lag med 25 % fortynder- 4 lag med 10 % fortynder- 3 lag med 5 % fortynder og afslutte med 1 gang ufortyndet. Men temperaturen må på intet tidspunkt komme under 21 + grader og luftfugtigheden må max. være 65 %
Men så får du også en overflade der kan holde i 5-6 år som blot skal tørres over med en terpentin klud i efteråret når båden kommer på land og en overflade der ser ud som var den glas belagt.

V.h. Håndværkeren
Ja - der er jo et godt stykke ned til de 5 lag producenten anbefaler. De 16 lag er det højeste bud jeg har hørt. Men alt der imellem. Nogen siger 8, andre 10. Men fælles for alle er at jo mere des pænere.

Egentlig synes jeg træet ser pænest ud uden overfladebehandling. Mit udgangspunkt var at undgå den klare lak, da jeg synes det er for morfar-agtigt. Så jeg besluttede mig for at give den en silkemat til slut, da den på prøverne så mest ud som om træet ikke var behandlet. Nu har jeg så været turen igennem, og har faktisk fortrudt en smule. Det er da blevet OK med den silkematte, men hold kæft hvor så det godt ud med den dybe klare lak (morfar eller ej). Det er nok det du mener med det glas-agtige.

Der skrives jo meget om Tonkinois og jeg mente også det var den jeg ville male med. Men sælgeren frarådede mig det, da den ifølge ham kræver enormt med tid og tålmodighed.
du kan fortælle den sælger at han ikke aner, hvad han taler om.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

du kan fortælle den sælger at han ikke aner, hvad han taler om.
Kunne jeg aldrig drømme om. Han var vældig flink, og jeg kan ikke tro han har større interesse i at sælge mig et Hempel-produkt end et Tonkinois eller Epifanes.

Nu var Hempel-produktet ikke spitzenklasse at male med, så jeg vil da klart prøve en Tonkinois eller Epifanes engang. Eller måske Jotun - de laver mange andre gode produkter.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også