Lakering - sejg lak

Jeg er ved at lakere noget af min aptering med Hempels Dura Gloss. Den skal som de fleste andre fortyndes ved de første lag, og så skal de sidste påføres ufortyndet. Problemet er at når den er ufortyndet er den næsten ikke til at trække på. Dvs. den virker som en meget klistret og tyk sirup der ikke lader sig trække nogen steder af penslen. I den fortyndede udgave var det kanon let da den mere opførte sig som en lækker olie. Nogle forslag til hvad jeg evt. kan gøre forkert eller hvad jeg bør gøre?
Jeg er ved at lakere noget af min aptering med... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En sælger vil vel sælge det, der tjenes mest på . Det er da muligt han var flink, men var det et godt råd du fik ?.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis det er din ambition at prøve dem alle skal du vente med "det der franske trætjære" til sidst - for når først du har set resultatet kommer du ikke videre til de andre!!

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Citat fra lynæs

En sælger vil vel sælge det, der tjenes mest på . Det er da muligt han var flink, men var det et godt råd du fik ?.
Tja - det ved jeg først når jeg har prøvet de andre. Ved ikke om Tonkinois og Epifanes kan ende med en silkemat overflade. Hvis ikke, er rådet vel godt nok. Ud over Tonkinois, Epifanes og Hempel sælger de også Jotun og International, og jeg stoler egentlig på at alle disse producenter laver kvalitetsprodukter. Lakken bliver brugt indendørs i båden og mit udgangspunkt til sælgeren var at jeg helst ville bibeholde så meget at træets lyse farve. Derfor pegede han på en silkemat frem for en klar lak. Omkring Tonkinois sagde han at han mest anbefaler den til folk der for det første har træbåd og for det andet har god tid til arbejdet.
Tonkinois og Epifanes er vel ikke besværlige på den måde.. en gang lak om dagen i 16 dage så er den der.. og det tager jo ikke lange tid hver gang.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

Tonkinois og Epifanes er vel ikke besværlige på den måde.. en gang lak om dagen i 16 dage så er den der.. og det tager jo ikke lange tid hver gang.
Enig - og jeg kan alligevel kun nå at male én gang om dagen. Nå men det er nok bedst at gøre sine egne erfaringer. Der er meget religion omkring produkterne.
Nu startede jeg egentlig også tråden for at få råd til at omgås den sejge ufortyndede lak. Der viste sig at være 2 løsninger.
1: At varme lak og emne op til ca. 20 grader
2: At fortynde alligevel ved alle lag

Tak for hjælpen allesammen

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/10819' class='af-profile-link'>Klopf</a> på 15-04-2008 16:13
Nu har jeg snakket med Hempels tekniske service. Den søde dame belærte mig at jeg sagtens kan male med den fortyndede. Det gør hun selv. Der skal så bare flere lag på, men resultatet bliver mindst ligeså godt. Så nu har jeg valgt at køre med 2 versioner. Den første hvor der er 20-25 % fortynder i, og den anden hvor der er ca. 5-10 % fortynder i. Og så går det lige pludselig som en leg.


Hej - jeg er altid skeptisk, når sælgere eller folk som giver gode råd, enten selv har produktet eller som her, selv giver mange lag med fortynder. Med fortynder opnår man en lak der er nem at arbejde med. Med 50 % fortyndelse med f. Eks terpentin vil de 50 % fordampe, og laklaget kun være halvt så tykt. Det er ret logisk!
For en ordens skyld vil jeg nævne, at ikke alle lakker skal fortyndes med samme fortynder. Det er angivet på dåsen, hvilken fortynder. Le Tonkinois skal fortyndes med vegetabilsk terpentin! Det er noget helt, helt andet end mineralsk terpentin. Jeg har flere steder på LDS læst om folk, som ikke kunne lakere med tonkinlak. De har måske brugt mineralsk terpentin! Og så går det galt med at lakken f. Eks perler.

Ingeborg

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også