brændesav

Hej alle.

Er der nogen der kender denne sav. http://multikoeb.dk/haveartikler/braendevaerktoej/braendesav/braendesav_3_hk_230_volt_40_taender_3491_da.htmleller om det overhovedet er en fordel med en brændesav frem for en motorsav. Motorsaven larmer meget og det tager lang tid. Så er der nogen med afaringer så lad mig høre.

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har brugt en lignende sav i mange år ,den er bare større,og mere robust,den på billedet ser ikke ud som om den er særlig stabil, for at få glæde af sådan en sav , skal den kunne tage stammer på 25-30 cm,altså en klingediameter omkring 70cm,så er det også et stykke værktøj der kan få noget fra hånden i en fart jeg har sparet masser af tid ,og bensin ved at save med en brændesaven i stedet for at bruge kædesav , min brændesav er forresten tilsalg , jeg laver ikke brænde mere

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Som Rolias siger, hvis du skal have en brændesav, så vælg en ordentlig en. Den du har kig på kan jo knapt tage grene.
Jeg har af samme årsag valgt at bruge motorsaven. Det larmer lidt mere, ja, men motorsaven HAR jeg jo allerede, og om jeg skærer stammerne i 4 eller 1 stykke er et fedt. Med et ordentligt stykke værktøj kan jeg jo save et helt træ (½-1 kubikmeter) op på under 20 minutter, inklusive at fælde det.

Men igen.... Om du bruger tiden med motorsaven eller brændesaven er dit valg. Brændesaven er billigere i drift, mere sikker i brug, og larmer afgjort mindre. Tilgengæld så er motorsaven god motion, og du skal alligevel købe den for at fælde træet til at starte med (!) Jeg tror dog at selv med de stigende benzin priser, så skal du nok save meget brænde for at der er et reelt økonomisk incitament til at købe en brændesav. Vi bruger omkring 6-7 kubik blandet træ om året, den smule gider jeg ikke at investere i en brændesav for.
Jeg har en tilsvarende brændesav, bare fra Texas.
Jeg er meget glad for min. den virker godt.
Ang. motorsav er det vist lige glemt at den ofte skal slibes for at skære godt. Det er ikke nødvendigt med brændesaven.

Jeg har en brændekløver jeg først kløver brændet med, da den ikke kan tage ret tykke brændestykker,
Hej

Den sav du linker til er ikke en erstatning for en motorsav, men et supplement. Den er nemlig rigtig god til de mindre ting fra 13 cm i diameter og nedefter.

mvh Anders
Citat fra Bri_Jac

Ang. motorsav er det vist lige glemt at den ofte skal slibes for at skære godt. Det er ikke nødvendigt med brændesaven.


Nej, det plejer såmend at være nogenlunde det samme. Man skal spendere en ny klinge eller en ny kæde regelmæssigt på begge dele, med mindre man vil stå og slibe det hele op selv. Det gør jeg, men det er nu også bare fordi jeg syntes det er lidt miljøsvineri med en "brug-og-smid-væk" holdning, men jeg ved godt at de fleste tænker, 3 timer med at slibe vs. 200 for en ny kæde, og så køber de bare en ny kæde.
Kæden på min sav holder til ca. 7-8 kubikmeter savet før den bliver så sløv at jeg skal bruge kræfter på at trække saven gennem træet. En ny kæde koster omkring kr. 200,- En brændesav af en fornuftig størrelse kan måske save omkring 2-3 gange så meget før den skal have ny klinge, men en 800mm klinge koster altså også omkring kr. 6-800,- Så det er nogenlunde det samme.
Men det må Rolias da kunne uddybe lidt nærmere ?
Annonce
Hej.
Jeg købte en tilsvarende i Jem og Fix til 800 kr.
Den klarer fint ting op til 13 cm, hvilket var ca. halvdelen af min brændebunke. Det er den rigtig god til. Det er nemmere, hurtigere og mere sikkert end at bruge motorsav. Den larmer iøvrigt ikke så meget. Derudover har den indbygget stop, så du kan save i rigtig længde. Jeg har været glad utrolig for min. Og det passer med at trillebøren kan stå indenunder så stykkerne falder direkte i den.
Eftersom du har tømrerfirma har du sikkert mange lægter etc. du skal lave om til brænde, og hvis det er tilfældet syntes jeg du skal købe den, fremfor at stå med motorsaven.
Takker for de mange gode svar. jeg skal bruge den til at save tømmer på 10-13 cm så jeg regner med at en billig model kan bruges så må jeg save de større stykker med motorsaven. Rolias du skriver din sav er til salg hvor meget skal du have for den?

 

jeg regner med at den skal koste 2500, klingen har en diameter på 64 cm, og vuggen man lægger brændet på er 150 cm lang, den er udstyret med 2 hjul i den ene ende ,og 2 løse håndtag i den anden så den er nem at flytte rundt med, den kører på 3 x400 v , og til twist; jeg har savet et par hundrede rummeter med den , og den saver nemt 5-10 rummeter før den skal files,flere gange har jeg savet op til 20 (hvis træet har været rent uden mudder og jord) .jeg har aldrig skiftet klingen, men jeg har 2 helt nye som følger med,(der har ikke været behov for at skifte den) Og med hensyn til kædeforbrug på kædesav ,jeg brugte ca en kæde om året (jeg lavede omkring 30-40 rummeter)

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis