Kraftstik mv.

Hej,

I forlængelse af en køkkenrenovering står jeg med to gammeldags afbrydere (ledningen fra den tilsluttede maskine er sat i nedefra), som oprindelig var beregnet til opvaskemaskine og vaskemaskine.

Når jeg nu skrotter alle de gamle hvidevarer fra mit køkken, er der så nogen udfordringer i at forbinde min nye ovn til den ene og min opvaskemaskine til den anden. Såvidt som mit kendskab her går, så er rækkefølgen i stikket fra venstre 0 + fase + jord + fase + fase. Er der nogen regler for montering af faser fra ovn/opvaskemaskine (0 + jord giver jo sig selv smile ).

Afbryderne er nok ret gamle. Er der noget bedre at skifte dem ude med eller vil de være helt ok at bruge?

Hvad angår kogesektionen, så har der bare været monteret en samledåse hvor ledningerne har været samlet. Hvad er den bedste løsning her? Skal der sættes en afbryder på? Eller kan man sætte stik på - og i givet fald hvilken slags?

Jeg skal måske lige nævne at der er i alt tre grupper - en pr. kraftstik/samledåse - det er vel som det skal være?

Jeg ser frem til gode ideer fra hvem der læser dette.

På forhånd tak

Inger

/Inger

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
først skal du lige vide at du ikke selv må rode med disse ting, det skal du have en installatør til.

-Det er svært at sige når man ikke har set det. Men jeg formoder de tilslutningssteder du taler om er de såkaldte gamle "dansk flerpolet" med kabelafgang. Hvis de ellers er ok er der ingen problemer i at bibeholde dem. Skal du ud og finde nogle andre af samme type der passer i de gamle dåser er de ikke helt billige skal jeg sige.
Hvis jeg var dig ville jeg ofre det det koster at få en elektrikker ud en times tid eller to og give sin vurdering af situationen, det er nemmere når man ser "opgaven" for sig
Hej Manny,

Tak for svaret.

Du må undskylde, men jeg kommer lidt til at more mig, for på alle de indlæg, der er blevet lavet af mænd er der ikke nogen, der siger noget om at man bør få fat i en autoriseret installatør for at lave det - på trods af at nogen reklamerer med at have brændt indtil flere ting af på eksperimenter.... Det er sødt af dig at gøre opmærksom på det - og jeg skal da seriøst overveje det smile

Jeg kunne ikke få vedhæftning af filer til at virke i aftes, men det går bedre i dag, så her er billedet af afbryderen. Det kan være, at det illustrerer lidt bedre hvad jeg taler om. Den har aldrig været i brug, da der aldrig har været nogen opvaskemaskine. Den eneste af ledningerne, der har været i brug er den til komfuret, som bare har været monteret i en samledåse.

Mange hilsner

Inger

/Inger

- og så håber jeg at den endelig vil vedhæfte det billede.

/Inger

/Inger

Ja det er den til venstre der ser ud til og være nullen.

Men der skal nok en aut installatør ud og kigge på det der.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg synes det lyder som om spørgeren godt er klar over hvad det drejer sig om.
Afbryderen ser umiddelbart ok ud.
Havde det været en af de gamle brune med knivkontakter ville jeg have fået en elektriker til at udskifte den.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
Hej Hans,

Det er jeg sandelig rigtig glad for at høre smile Afbryderne ser meget solide ud og har absolut ingen skader, så jeg vil da være glad hvis de kan genbruges.

Har du nogen ideer omkring kogesektionen? Er det "godt nok" at ledningerne bare forbindes i en samledåse som tilfældet var før? Eller vil det være bedre at få sat stik/afbryder på?

Tak.

Inger

/Inger

Citat fra IngerW

Hej Hans,

Det er jeg sandelig rigtig glad for at høre smile Afbryderne ser meget solide ud og har absolut ingen skader, så jeg vil da være glad hvis de kan genbruges.

Har du nogen ideer omkring kogesektionen? Er det "godt nok" at ledningerne bare forbindes i en samledåse som tilfældet var før? Eller vil det være bedre at få sat stik/afbryder på?

Tak.

Inger


Hej igen Inger

Såvel afbrydere som samledåse er helt fine at genbruge, ingen problemer i det.

Men du skal lige checke effektforbruget af de nye apparater i forhold til sikringsstørrelsen. Ny apparater bruger traditionelt væsentlig mere end gamle modeller, specielt kogesektioner/komfurer og ovne.

Her er et par retningslinier...

En 10 Amperes kraftgruppe kan trække: P(w) = 230 x 10 x 3 = 6900w ~ 6,9Kw
En 16 Amperes kraftgruppe kan trække: P(w) = 230 x 16 x 3 = 11040w ~ 11Kw

En 10 Amperes gruppe er normalt udført med 1,5mm2 ledninger og sikringsstørrelsen kan derfor ikke umiddelbart øges til 16A. Det ville kræve 2,5mm2 ledninger.
Så du skal lige checke hvad du forbinder hvor.
Opvaskemaskinen er rimeligvis ikke noget problem, den kræver kun 10 A, men din ovn og kogesektion kunne være mere problematisk.

Rækkefølgen af hvordan du forbinder faserne er helt ligegyldig, ligesom det er uden betydning hvilken af faserne du bruger i forbindelse med 230 V apparater.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej Buch,

Alle tre grupper er 16A og der sidder kun ét apparat (enten ovn ELLER kogesektion ELLER opvaskemaskine) på hver gruppe. Såvidt jeg lige husker, så er det 2,5 mm2 ledninger. Vil det dermed sige, at jeg sandsynligvis er "home free" her?

/Inger

/Inger

Ja det lyder det til du er.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ja - med 16A over det hele og ét apparat pr. gruppe skulle der ikke være problemer. Hvor heldig har man lov at være? smile

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis