Det er nu altså overhovedet ikke en tåbelig ide at pille en stempelring af,
hvis stemplet kan nøjes med at komme af med varmen gennem een ring.....
Jeg ved ikke om det er rigtigt, at oktantallet sænkes af olie i
forbrændingskammeret, men det er noget jeg er villig til at lade mig
overbevise om, idet man jo ændrer på den kemiske sammensætning af "det der
brænder".
Dog vil jeg derefter påstå, at den friktionsformindskining der bliver,
kommer som forbedret brændstoføkonomi, eller flere heste.
Vi har bygget to Mini-motorer efter samme koncept den ene med originale
Rover stempler og den anden med Datsun stempler. Min brors med Rover
stempler bruger ca. 55 heste på at slæbe sig selv rundt ved 7.000 omdr/min
mens en anden fra mini-klubbens maskine kun bruger 35...... Behøver jeg at
sige, hvilken af disse motorer der afgiver mest effekt. Tilmed forholder det
sig også sådan, at min brors mini bruger mere olie end den anden, men der er
jo også lige nogle generationer mellem de to stempler.
Ligeledes forholder det sig med Ford DOHC'en..... Den giver også betydeligt
mere effekt med kun een stempelring, og den går med 13,5:1 i
kompressionsforhold med en 320 graders knast og har 224 heste. Knastakslen
er iøvrigt en formel 3 profil som er kopieret over og fordi der er brugt
MEGET tid på at finde den rigtige udstødnings og indsugningslængde giver
motoren mere moment (Uden Kat) end en std. DOHC i området fra 2200-8000
omdr/min. I den senere tid er den dog blevet misligholdt på det grusomste..
Den har ikke kørt race i tre-fire år nu og dens eneste opgave har været at
tjene som rullefeltbil, hvor den er blevet startet op, TÆSKET af og slukket
igen på kold olie. Den har ikke slået en skæv s..., men ydelsen er stille og
roligt faldet fra 224 til idag 180-190 heste.... Hvorfor ved vi ikke, for
der er ikke ændret på noget, ud over blandingsforhold som engang imellem er
blevet korrigeret. Måske er de ved at være slidt op på grund af mishandling
Men det er ikke vigtigt, hvordan maskinen er lavet og hvor grusomt vi
behandler den.
Min pointe er, at anvendelsen af maskinen er den parameter der afgør, hvor
langt man går i bestræbelserne på at få mere effekt. Skal man køre race er
der ingen tvivl om, hvad man bør gøre, med hensyn til at fjerne
stempelringe, lette svinghjul, krumptap, plejlstænger, stempler, ventiler,
nikketøj (hvis man har sådan noget) gøre rundingsradier større, alle steder
på krumtapakslen (på bekostning af plejl- og hovedlejediamtre) osv. osv.
Til landevejsbrug vil jeg da tænke to gange, inden jeg bygger sådan en
maskine for underholdningsværdien er da større MEN det er
omkostningerne/bøvlet også.
Derfor til Tom: Jeg tror ikke dine stempler er problemet i din maskine.
Hvis du er lidt af en haj til mikroprocessorer kunne du prøve at checke :
http://technology.buffalostate.edu/efi/efi332/Jeg overvejer selv, om jeg skal prøve at bygge et, men kan ikke rigtigt li'
at være alene om det, mest fordi jeg ikke ved ret meget om
mikroprocessorprogrammering..... Det kunne være underholdende med et
topstykke fra :
www.akmracing.dk med et hjemmelavet indsprøjtningsanlæg,
istedet for to Webere
Der burde være potentiale for for 110-120 heste pr.
liter. Glyn Swift fra Swiftune i england lavede ihvertfald 165 heste på det
første topstykke på en 1430'er. Det er OK til 575 kg.... Men lad os nu se
hvor stærkt Ole Eriksen (Den røde) & Jimmy Juelshøj (Den blå) kører til
åbningsløbet på Jyllands Ringen....
Mvh. Mikael Kristiansen