Opsætning af hegn

Jeg skal snart til at sætte hegn op i haven. Jeg har, indtil sidste sommer, altid boet i lejlighed, så man kan jo sige at dette bliver min hegn-dåb.

Er der nogen som har nogle gode råd til hvordan det gøres bedst? Hvor langt skal pælene graves ned? Er det nok blot at grave et hul og dække pælen til med jord - eller skal der støbes omkring?

Beklager hvis det virker som lidt dumme spørgsmål, jeg vil jo gerne imponere min kæreste med et pænt hegn :p
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer an på hvilken type hegn du sætter op. Det er klart at jo længere ned du graver stolpen, jo mere fast står den. Og vælger du at støbe stolpen så står den MEGET grundigt fast. Det er dog ofteste lettere at få det til at stå stabilt med beton end med jord. Tilgengæld er det en del sværre at flytte det igen bagefter, hvilket man kan få brug for hvis man eks. skal skifte stolpen, eller hegnslængden kommer bliver anderledes (den BEHØVER ikke at være 180 i længden).
Men med mindre du skal have danmarks tungeste hegn, eller du bor i et orkan område, og hegnet står i vindretningen, så plejer det at være nok at grave ca. 40-50 cm ned for et normalt 150cm højt hegn. Jeg ville nok lige give den 10 cm ekstra for et 180cm hegn. Jeg har set andre grave helt ned i frostfri dybde (90cm), men det er normalt ikke nødvendigt. 1½ spadestik med en lang spade er normalt nok. Du kan også med fordel vælge at leje/låne et pælebor hvis du beslutter dig for ikke at støbe.
Og så start med at sætte stolperne i hver ende af hegnet, og sørg for at de står lodret. Spænd mursnor ud imellem stolperne, en for oven og en for neden. Så kan du sætte resten af stolperne efter snorene.

Skal du have en præcis afstand mellem stolperne er to brædder og 4 skruetvinger en god hjælp. Spænd brædderne på den stolpe du lige har sat og på den du er ved at sætte.

Hvis der ikke er for mange træer i nærheden er et manuelt pælebor faktisk rimelig nemt at have med at gøre. Jeg ville sætte stolperne fast med 0-8 grus eller 0-16 stabilgrus som du stamper godt rundt om pælen.

mvh
Jens
Jeg står selv i næsten samme situation og har fundet god vejl. hos hegnsmanden.dk.
Et andet råd jeg er stødt på er vedr. stolpesætningen: enkelte anbefaler at trykimprægnerede stolper ekstrabehandles med træbeskyttelse af den del som skal stå i jorden, mens andre anbefaler tjære - hvad er jeres holdning?

Nb er klar over at 12 cm stolper er bedre end 10 cm

vh peter
jeg har lige gravet et par pæle op, som havde stået ca 18 år, de var faktisk som nye, de har stået i stabilgrus, som blev vandet ned, så det sank sammen og pælen stod urokkeligt, de var til 1.5 m rækværk og gravet ca 70 cm. i. de var trykimpr. og ikke ekstrabehandlede.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Man behøver normalt ikke at gøre noget ved trykimprægneret træ, men HVIS man lægger materialer under terræn, så kan det normalt godt svare sig at give det lidt tjære for at forhindre vandindtrængning, tjære er nemligt utroligt tættende. Jeg bruger det også på sokkel, tag, skorsten osv. Men da Dioxinerne i imprægneringen gør det samme ved dine stolper er det lidt underordnet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også