Hækplanter

Hej havefolk
Jeg har for nyligt, købt et ældre nedlagt landbrug, med alt hvad der følger af glæder og sorger. Haven, var da vi overtog jendommen, jævnet totalt med jorden (med undtagelse af en 4 meter høj troldhassel, et egetræ og en opstammet busk/træ af ukendt oprindelse) vores plan er i første omgang at så græs i det hele, men for at der kommer bare et minimum at struktur idet har vi planer om at indramme plænerne og de forskellige "afdelinger" af haven med hæk. Nu er vi endelig ved at være fremme ved mit oprindelige formål med denne tråd. Hvad slags hæk kan anbefales. Jeg ville gerne have noget, der er rimeligt hurtigt voksende.
Der hvor jeg boede før var der nogle buske jeg flyttede, som voksede rigtigt godt. de lignede snebærbuske, men bærrene på dem var røde, er der nogen der ved, hvad disse buske hedder?
Alternativt tænkte jeg på ganske almindelig ligusterhæk????
Hvor skal man handle for at få en ordentlig kvalitet til en fornuftig pris.. Jeg har regnet ud at jeg samlet skal have plantet næsten 200 meter hæk så det bliver formentlig noget af en udskrivning.
Håber der er nogen, der kan hjælpe en nybagt haveejer
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du ska' jo nok først bestemme dig for hvilken type hæk du vil ha'. Liguster plejer man jo at klippe, mens Snebær og andre typer klarer sig selv. Det er vel heller ikke uvæsentligt om planterne smider bladene om efteråret eller er stedsegrønne. Liguster fås som begge dele.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg havde også den øverste etage igang da jeg skulle sætte hæk rundt om haven som var på 16.000 kvm. Det endte med at jeg valgte en thjua. De lukker helt tæt, bliver mega høje hvis der ønskes fx. ønskes en 3-4 meter hæk, og de skal ikke klippes. Man kan tage højden af dem når de når det ønskede mål. Det er 4 år siden vi plantede dem. De kostede 9.-kr stykket og var ca. 15-20cm høje. Købte som privatperson uden rabatter. De er idag ca. 140cm høje. De vosker ikke vilde hurtig, men jeg er fri for at klippe alle de meter hæk et par gange om året.

 

Det er ikke korrekt at alle liguster skal klippes. I mit sommerhus har jeg en speciel type liguster, som er dråbeformet og beregnet til ikke ubetinget at skulle klippes (du kan godt gøre det, hvis du vil).

/Inger

Hej alle, tak for svarene, det gav lidt at tænke over. Kunne dog stadig godt tænke mig at vide hvad Busken, der ligner snebærbusken dog blot med røde bær, hedder. Er der nogen, der kender den hører jeg gerne fra jer. Den skal nemlig ikke klippes og så vokser den temmelig hurtig.
Dan
Annonce
Hej

jeg bor også på landet, og vi har plantet en hæk af paradisæbler. hækken vokser rimelig hurtig, er robust og bliver ca. 2 m. høj, afhængig af sort. Lige nu står vores hæk med masser af hvide blomster, og senere kommer der masser af små røde æbler (til fuglene). Hækken behøver ikke klippes, så det kræver lidt mere plads. Du må også gerne klippe den hvis det ønskes.

mvh. Jan
En hæk af rosenbuske er også RIGTIG flot - skal heller ikke klippes.

BTW mener jeg at kunne huske noget med nogle frø - der vokser LYNhurtigt og bliver temmelig høje, men det er et-årige planter.

Det ville dog have den fordel, at i kunne tjekke om i havde valgt den helt rigtige placering til jeres hæk og give jer et år mere til at tænke over, hvilken slags hæk i ville have permanent.

/lassemor

......Giraffer er smukke.......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis