Motorlyd fra forskellige konstruktioner

Jeg har gået og spekuleret på følgende: Hvad er det der giver motoren dens
lyd (altså ikke udstødning...)?

Efter at have tænke lidt over spørgsmålet, tror jeg, at jeg er kommet frem
til en nogen lunde rigtig konklusion...

En rigtig amerikansk V8'er med en slagvolumen på 5 liter har en
karakteristisk rumlen, som man ikke tager fejl af. Men hvis man sætter en
turbo på en "lille" (3,5 liter) V8'er (Lotus) har den en mere høj og
"symaskine-agtig" lyd.

V10'eren på Chrysler Viper (RT/10, GTS og GTS R) minder også meget om en
V8'er, og de har da også begge en stor volumen (Viper har 8 liter!). Nu til
dags bruges Formel 1-racere V10'er (spørg mig ikke hvorfor - jeg ville vælge
en V12...) på 3,5 liter. De har meget høj og metallisk lyd - sammenlignet
med en Viper-motor.

Min konklusion er derfor: Slagvolumen bestemmer motorlyden.

Da jeg ikke er udlært mekaniker eller på anden måde kyndig i bilteknik, men
blot er interesseret i teknikken, vil jeg gerne høre, om sammenhængen er
forkert!

Med venlig hilsen

Kristian Larsen

Jeg har gået og spekuleret på følgende: Hvad er... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ligesom resten af lydbilledet meget forskelligt fra bil til bil. På min
bil kan man sagtens høre turboen, men du har ret i at der bliver gjort en del ud
af at dæmpe lyden på fx. en Golf 1.8T. På nogle turbobiler kan du da også høre
fløjtene fra blow-off ventilen når gassen bliver sluppet.

> Men ellers er udstødningssystemet også den som bestemmer lyden.

Det har en hel del at sige..

Hygge..
Thomas

Fløjtet er ikke turboen men den ventil der lukker trykket ud. Når turboen er i fuld
gang med at blæse ind gennem nogle åbne gasspjæld og du så pludselig slipper gassen
og lukker spjældene, så opstår der en trykbølge som ryger fra det lukkede gasspjæld
og tilbage til turboen. Dette tryk bremser turboen og kan i voldsomme tilfælde
ødelægge turboen, så derfor monterer man en blow-off ventil som lukker dette modtryk
ud i det fri, og det laver fløjtelyden (samme system som en god gammel tekedel). Det
er ikke alle turbomotorer der har behov for sådan en ventil, og derfor er det ikke
alle der fløjter.

Hygge..
Thomas

Så vidt jeg ved er det da forbudt med den slags lyde. De skal være dæmpede. Det lærte
jeg i hvert fald da jeg tog kørerkort.

NS

Jeg skal ikke modsige dig, for jeg ved det ikke. Det er da muligt at man kan "gemme"
blow-off'en et sted hvor fløjtet har svært ved at slippe ud, det kommer nok an på hvordan
man designer motorrummet.

Hygge..
Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis