Motorlyd fra forskellige konstruktioner

Jeg har gået og spekuleret på følgende: Hvad er det der giver motoren dens
lyd (altså ikke udstødning...)?

Efter at have tænke lidt over spørgsmålet, tror jeg, at jeg er kommet frem
til en nogen lunde rigtig konklusion...

En rigtig amerikansk V8'er med en slagvolumen på 5 liter har en
karakteristisk rumlen, som man ikke tager fejl af. Men hvis man sætter en
turbo på en "lille" (3,5 liter) V8'er (Lotus) har den en mere høj og
"symaskine-agtig" lyd.

V10'eren på Chrysler Viper (RT/10, GTS og GTS R) minder også meget om en
V8'er, og de har da også begge en stor volumen (Viper har 8 liter!). Nu til
dags bruges Formel 1-racere V10'er (spørg mig ikke hvorfor - jeg ville vælge
en V12...) på 3,5 liter. De har meget høj og metallisk lyd - sammenlignet
med en Viper-motor.

Min konklusion er derfor: Slagvolumen bestemmer motorlyden.

Da jeg ikke er udlært mekaniker eller på anden måde kyndig i bilteknik, men
blot er interesseret i teknikken, vil jeg gerne høre, om sammenhængen er
forkert!

Med venlig hilsen

Kristian Larsen

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kunne forestille mig at det måske havde noget med RPM at gøre en´stor
amerikansk V8'er tager jo ikke nær så mange omdrejninger som en turbocharged
motor.

Kenneth

Jeg ved det ikke. Men jeg ved at alle lydene på moderne biler er
designede - forstået på den måde at man ved hjælp af diverse
udstyr får tingene på en bil til at lyde på en bestemt måde.

Det er banalt at en bildør ikke må lyde som om den er ved at
rasle i stykker når man lukker den. Men jeg var overrasket over
at læse at det hele er timet og tilrettelagt ned i mindste
detalje. Det gælder også motorlyden.

Bertel
Du har ret i at man som regel kan høre hvilken type motor der er i en bil, om
det er en 4'er, en V6'er eller en V8'er, om den er to-takts eller fir-takts, med
turbo eller uden osv. Men der er stor forskel på lyden af fx. de forskellige
V6'ere..

> Min konklusion er derfor: Slagvolumen bestemmer motorlyden.

Næppe. Alle 2.0 biler lyder da ikke ens. Et andet eksempel er Daihatsu Charade
1.0 som har en helt speciel lyd da den er 3-cylindret, meget anderledes end en
Ford Fiesta 1.0 for eksempel.

2.0 er ikke bare 2.0, jo volumet er 2 liter, men nogle motorer har små stempler
med en lang slaglængde og andre har store stempler og kort slaglængde, det har
betydning for motorkarakteristikken og også lyden.

> Da jeg ikke er udlært mekaniker eller på anden måde kyndig i bilteknik, men
> blot er interesseret i teknikken, vil jeg gerne høre, om sammenhængen er
> forkert!

Den er ikke forkert, men den er heller ikke fyldestgørende.

Hygge..
Thomas

Absolutt - lytt f.eks. til en Opel 2.5 V6 og en Mercedes V6 (240/280/320).
IMO har Opel´en en noe "råere" lyd, Mercedes´ V6 går utrolig stille. Kan
antallet sylindre ha noe å si? Opel har jo 24V, MB har kun 18.

Jeg synes også det er stor forskjell på en rekke-6´er og en V6´er. R6
brummer meget godt:-)

Hilsen Michael

Annonce
Hej

Ud over cylinder antal og ccm størrelse så kan man nu ikke høre forskel på
om en bil er med turbo eller ej. Den sagte hvinen som turboen laver kan man
næsten ikke høre.
Men ellers er udstødningssystemet også den som bestemmer lyden.

--
Tom

Moderne amerikanske V8'ere klarer langt flere omdrejninger! Der er meget langt fra den dybe buldrende V8 lyd fra 60'erne og 70'ernes USbiler til de moderne biler. Selvom jeg dog stadig nyder den klassike
lyd!

Min egen bil har en 4,6 ltr V8 (1998 årgang), men det røde felt på
omdrejningstælleren ligger ved 6000. Og så lyder den pludseligt helt anderledes!! Det starter nærmest som en meget dyb brummen, der stiger til nærmest det hysteriske.... Fordelen er naturligvis et moment, der
sikrer en hastig acceleration i næsten hvilket som helst gear (ja, jeg har manuelt gear). Og små 250 HK i en mindre bil er jo heller ikke helt skidt :-)

Der er vild interesse her for de nye japanske biler med f.eks. 2L motor, der gerne går til 9000 RPM.... Men, hvor længe holder det? Og er det ikke trættende i længden at blive ved med at skifte gear, fordi den høje ydelse kun sker ved høje omdrejninger?

Okay, måske burde jeg tage min bærbare PC med udenfor og optage "min bils lyd" og så poste den i dk.binaer...

Lars, Santa Clara, CA
>Der er vild interesse her for de nye japanske biler med f.eks. 2L
>motor, der gerne går til 9000 RPM.... Men, hvor længe holder det? Og

Mener du, hvor længe motoren holder? Det er jo svært at sige, - hvis man
konstant kører den i det røde felt holder den sikkert ikke længe, men holder
man den nede ved almindelig march-hastighed (dvs. ikke kører
landevejs-kørsel i 2. gear!), kan de nu godt holde noget tid. Min egen bil
(en Celica fra '86) går til knap 9000 rpm (rødt felt starter ved 7200). Jeg
kan godt lide at køre i nærheden af det røde felt og gør det også med jævne
mellemrum, ), den har indtil videre kørt knap 300.000, og går stadig godt.

>er det ikke trættende i længden at blive ved med at skifte gear, fordi
>den høje ydelse kun sker ved høje omdrejninger?

Jeg syntes faktisk at det er noget af charmen ved de "japanske raketter"! -
Jeg mener endda det er sjovt at skifte gear når der skal ske noget.

>Okay, måske burde jeg tage min bærbare PC med udenfor og optage "min
>bils lyd" og så poste den i dk.binaer...

Ja, gør det! - det q være sjov :-)

---
René
AKA Tha Eurythmic King Of Nowhere
>Ud over cylinder antal og ccm størrelse så kan man nu ikke høre >forskel på
>om en bil er med turbo eller ej. Den sagte hvinen som turboen laver >kan
man
>næsten ikke høre.

Jeg synes da rigtig ofte man kan høre "turbohvinet" ved fx. acceleration
eller gearskift.

MAN lastbiler har fx. et helt vildt markant turbofløjt, når man skifter
gear, men spørgsmålet var nok ikke om lastbiler;-)

Så er det da fordi der er noget galt med støjdæmpningen! Jeg har kørt en MAN
lastbil og den havde da ingen turbofløjt, når man slap gassen. Jeg har også kørt
en IVECO lastbil og der var turbolyden ret gennemtrængende (i kabinen), ja
faktisk trættende i det lange løb, ved motorvejshastighed (90 km/t).

NS

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis