Jeg har gået og spekuleret på følgende: Hvad er det der giver motoren dens
lyd (altså ikke udstødning...)?
Efter at have tænke lidt over spørgsmålet, tror jeg, at jeg er kommet frem
til en nogen lunde rigtig konklusion...
En rigtig amerikansk V8'er med en slagvolumen på 5 liter har en
karakteristisk rumlen, som man ikke tager fejl af. Men hvis man sætter en
turbo på en "lille" (3,5 liter) V8'er (Lotus) har den en mere høj og
"symaskine-agtig" lyd.
V10'eren på Chrysler Viper (RT/10, GTS og GTS R) minder også meget om en
V8'er, og de har da også begge en stor volumen (Viper har 8 liter!). Nu til
dags bruges Formel 1-racere V10'er (spørg mig ikke hvorfor - jeg ville vælge
en V12...) på 3,5 liter. De har meget høj og metallisk lyd - sammenlignet
med en Viper-motor.
Min konklusion er derfor: Slagvolumen bestemmer motorlyden.
Da jeg ikke er udlært mekaniker eller på anden måde kyndig i bilteknik, men
blot er interesseret i teknikken, vil jeg gerne høre, om sammenhængen er
forkert!
Med venlig hilsen
Kristian Larsen