Jording af gulvarme i baderum

Jeg har total renoveret mit badeværelse fik lov til selv at lægge gulvarmeslanger af VVSeren, han kom derefter og trykprøvede og tilsluttede dem. men mit spørgsmål er om det er rigtigt at rionettet skulle ha været jordet?? har nemli hørt fra en at det skulle være et lovkrav. passer det??

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja det rigtigt
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg mener altså ikke at det er et KRAV længere.. Men jeg har ikke lige læst BR08 igennem endnu.
Men det er dog smart at have en udligningsforbindelse. Du kan evt. "fange" rionettet ved at bore ned i betonen (du ved vel hvor du har langt slanger du skal undgå) i nærheden af væggen, gerne i nærheden af hvor du alligevel skal have ført strøm hen. Så kan elektrikkeren trække en nul fra kontakten/afbryderen til rionettet, og du skal bare lige fylde lidt beton i hullet sammen med lidt betonklæber eller fliseklæb, og så kan det ikke ses eller mærkes når der først er kommet fliser på (igen ?)
Læs dit eget link:



Sikkerhedssyrelsen anbefaler desuden at forbinde:

- metallisk hovedarmering i betonkonstruktioner, hvis det er praktisk gennemførligt
- metalliske konstruktionsdele
- metalliske kapper på stærkstrøms- telekommunikationskabler
Citat fra Twist

Læs dit eget link:


Lokale supplerende udligningsforbindelser
I visse områder er der en særlig risiko. Det gælder fx rum for husdyr, snævre ledende rum, badeværelser og områder med svømmebassiner. Her er det vigtigt, at potentialet på udsatte dele og fremmede ledende dele holdes på samme niveau i tilfælde af fejl indtil beskyttelsesudstyret udkobler. Det gør man ved at etablere en lokal supplerende udligningsforbindelse.
Annonce
"Så kan elektrikkeren trække en nul fra kontakten/afbryderen til rionettet".
Du mener forhåbentlig jord?

MvH,

Bent.
Jeg har selvfølgelig lavet hele badeværelset. men VVS manden sagde intet om at det skulle jordes. men jeg skal ha køkken gulvet op i løbet af sommeren og det ligger op til badeværelset, håber på at jeg kan komme ind på rionettet den vej. jeg håber ikke at ham VVS gutten har lavet flere badeværelser på den måde. confused

Og tak for svarene!!

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Hej,

Jeg tror der er en del vvs'er der ikke er klar over dette. Jeg vil så også sige at hvis du ikke har elkabler støbt ned i dit gulv, så er det vist ikke her du skal være bange for at der sker noget. Så er det ligegyldigt om det er jordet eller ej. Er der derimod støbt elkabler ned eller der er elektrisk gulvvarme er det vigtigt. Men så har elektrikeren jo også være forbi alligevel.

mvh
Jens
Måske vil der ikke ske noget. men hvis det er et lovkrav skal det være i orden, der vil jeg ikke gå på kompromis. men har tænkt mig at tale med VVSeren om det. det er ikke sikkert han ved at det skal være jordet men det er hans pligt at sætte sig ind i regler.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Det der kan aldrig blive hans PLIGT han skal lave vand og ikke el. Det er bygherrens problem og det er dig der er byherren i det har tilfælde. Så det er din hovedpine. Men hvis det var mig ville jeg ikke gøre noget ved det. Man kan jo glemme og tvivler på der er nogen der opdager det. Men det er din pligt at vided hvad der skal laves og ikke dine håndværkere.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også