Jording af gulvarme i baderum

Jeg har total renoveret mit badeværelse fik lov til selv at lægge gulvarmeslanger af VVSeren, han kom derefter og trykprøvede og tilsluttede dem. men mit spørgsmål er om det er rigtigt at rionettet skulle ha været jordet?? har nemli hørt fra en at det skulle være et lovkrav. passer det??

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Jeg har total renoveret mit badeværelse fik lov... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste du kan gøre nu, sikkerhedsmæssigt er at sikre at der er installeret et HPFI relæ og at det også er tjekket at det virker. så vil du være godt stillet med hensyn til at få afbrydt enden der opstår noget farligt - Men jo bedre udlignet der på stedet, jo hurtiger kan HPFI afbryder få slukket. Bliver også lov krav til 1.juli at den er installeret.
Citat fra Twist

Jeg mener altså ikke at det er et KRAV længere.. Men jeg har ikke lige læst BR08 igennem endnu.
Men det er dog smart at have en udligningsforbindelse. Du kan evt. "fange" rionettet ved at bore ned i betonen (du ved vel hvor du har langt slanger du skal undgå) i nærheden af væggen, gerne i nærheden af hvor du alligevel skal have ført strøm hen. Så kan elektrikkeren trække en nul fra kontakten/afbryderen til rionettet, og du skal bare lige fylde lidt beton i hullet sammen med lidt betonklæber eller fliseklæb, og så kan det ikke ses eller mærkes når der først er kommet fliser på (igen ?)


Nej ikke en nul, men en gul/grøn 2,5 kvadrat dobbeltisoleret jordleder (potentialeudligning) direkte til din jordingsskinne i din gruppetavle.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Citat fra kewin lund

Nej ikke en nul, men en gul/grøn 2,5 kvadrat dobbeltisoleret jordleder (potentialeudligning) direkte til din jordingsskinne i din gruppetavle.



Nej, det du lige har beskrevet er en hovedeudligningsforbindelse og så skal den min være 6mm2 - med eller uden isolering .- det er lige meget...

Men der kan laves en lokal supederne udligningsforbindelse ved at bruge en 2,5mm2 kabel fra rionettet i gulvet op til beskyttelse lederen i stikkontakten eller lampeudtaget... - og er der evt. flere grupper i rummet (kraft til en vaskemaskine) skal der også ligges en 2,5mm2 fra rionettet til beskyttelse lederen i kraftstikket...
Citat fra Fiahgt

Det der kan aldrig blive hans PLIGT han skal lave vand og ikke el. Det er bygherrens problem og det er dig der er byherren i det har tilfælde. Så det er din hovedpine. Men hvis det var mig ville jeg ikke gøre noget ved det. Man kan jo glemme og tvivler på der er nogen der opdager det. Men det er din pligt at vided hvad der skal laves og ikke dine håndværkere.


det håber jeg ikke!!! det bør være en autoriseret håndværkers pligt at lave tingene efter de gældene regler. men det er det sikkert ikke! ved da godt at det er elektriker arbejde at jorde rionettet. men en VVSer der har lavet masser af gulvvarme burde da ha kendskab til dette!!

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Citat fra msms

det håber jeg ikke!!! det bør være en autoriseret håndværkers pligt at lave tingene efter de gældene regler. men det er det sikkert ikke! ved da godt at det er elektriker arbejde at jorde rionettet. men en VVSer der har lavet masser af gulvvarme burde da ha kendskab til dette!!



Det er ikke under VVSer autorisation at lave udligning, det er elektrikkeren, så det er ikke en fejl fra VVS'eren -om de ved det eller ej, kan sige det ville være en god service hvis de nævnte det for dig. Det kunne lige så godt være den beton-mand som støber rionettet ned som burde vide det så - nogle gange bliver der jo også lavet rio-net uden at en VVS laver gulvvarme.

Hvad med rasten af badeværelser, er der hverken blevet flyttet på nogle stikkontakter, lavet nye lampeudtag, ny loft, evt. med de gamle lampe udtag på samme placering??
Annonce
Ved godt at det ikke er VVSerens pligt at informere eller lave det. men anyway han har lavet det mange steder. min pointe er heller ikke om det er farligt osv. men hvis det er et lovkrav så skal det være i orden, det har jeg det bedst med. der var rigeligt med sjusk i huset da vi overtog det og det ønsker jeg ikke at overlevere hvis vi vil sælge engang.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Citat fra msms

Jeg har total renoveret mit badeværelse


Hvem har lavet el arbejdet ?

Okey, det må være en lille renovering. For du kan stortset kun have fået malet dine væge og lofter - for er der sket en lidt større ænding som nye klinker på vægene eller et nyt loft, skal der en aut. elinstallatør til at lave det - selvom du ikke flytter på dåserne placering... Som du selv skriver "lovkrav så skal det være i orden" -

Så stop med at klage over noget som VVS'er ikke har ansvar for...
Det er dit ansvar som bygherre og sikre at de rigtige håndværker er til stede når du bygger om...
Citat fra Daniel p

Lokale supplerende udligningsforbindelser
I visse områder er der en særlig risiko. Det gælder fx rum for husdyr, snævre ledende rum, badeværelser og områder med svømmebassiner. Her er det vigtigt, at potentialet på udsatte dele og fremmede ledende dele holdes på samme niveau i tilfælde af fejl indtil beskyttelsesudstyret udkobler. Det gør man ved at etablere en lokal supplerende udligningsforbindelse.


Som jeg læser ovenstående, er det IKKE et lovkrav at jorde nettet, da det er støbt ned i gulvet og derved ikke er tilgængeligt for direkte kontakt.

Hvorvidt det er fornuftigt at gøre det, er en helt anden snak, men lovkrav mener jeg ikke det er iflg. ovenstående citat.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Læs det som du vil, men det ændrer ikke på at det er et krav... :-)

Se evt. elrådsmeddelelse 2/03 på www.sik.dk
Citat fra Daniel p

Hvem har lavet el arbejdet ?

Okey, det må være en lille renovering. For du kan stortset kun have fået malet dine væge og lofter - for er der sket en lidt større ænding som nye klinker på vægene eller et nyt loft, skal der en aut. elinstallatør til at lave det - selvom du ikke flytter på dåserne placering... Som du selv skriver "lovkrav så skal det være i orden" -

Så stop med at klage over noget som VVS'er ikke har ansvar for...
Det er dit ansvar som bygherre og sikre at de rigtige håndværker er til stede når du bygger om...


Jo har renoveret hele badeværelset. al puds blev hevet ned gulvet banket op. fliser på væggene nye loftsplader. gulvarme. trukket pex rør til blandingsbatt. lampestedet blev flyttet af en elektriker. så hvad er din pointe. og desuden giver jeg ikke VVSeren skylden jeg syns bare han burde ha hørt om det og evt. nævnt det for mig!

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også