Maling af eternitplade

Hej

Vi har et hus som har et udhæng beklædt med hvide eternitplader...de helt plane. De har med årene fået nogle trælse mærker mv og kunne trænge til en opfriskning. Men kan man male eternit uden at de derefter nødvendigvis skal males hver eneste år herefter. Kan tagmaling bruges....det burde jo holde rigtigt godt, men om det kan fås i hvid ved jeg ikke. Jeg har jo eternit for at undgå at vedligeholde....så vil nødig at jeg bare gør det endnu værre ved at male dem....og vil som sagt nødigt male udhæng somom det var lavet af træ.

Håber I kan hjælpe mig videre i sagen :-)

Mvh Lars
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har malet vores værksted med alm. murmaling (olieemulsion).
Det er nærmest selvrensende, men man kan jo vaske med murrens med et par års mellemrum eller mere. Det gør virkelig underværker - især hvis man bor i et område med megen bilos eller lign..

Det er klart, at en malet overflade kræver en vis opfriskning fra tid til anden, hvis det skal ligne nyt.

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Jeg kan oplyse dig om at den tagmaling som nogle af tagrenoverings firmaerne bruger, indeholder Latex. Det gør selvfølgelig overfladen tæt hvilket måske ikke er så smart hvis det drejer sig om væg beklædning.

V.h. Håndværkeren
Nu er det udhæng, så det tror jeg ikke vil gøre noget. Der er jo lavet så tagkonstruktionen kan ånde og plader ligger alle skrå så vandet kan løbe af. Latex'en burde vel også gøre den mindre modtagelig overfor snavs og lettere at rengøre. Men om tagmaling kan fås i hvis er jo så spørgsmålet...nok ikke mange der ønsker et hvidt tag :-)
Har du prøvet og vaske det af med noget klorin eller noget ligende. Det er jo tanken at det bare skal vaskes og ikke males.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har kun prøvet at spule det...også med en lille højttryksrenser..uden held. Måske du har ret jeg bare skal have fundet det rigtige middel til at rense pladerne....
Annonce
Man må aldrig højtryks spule eternit plader, du ødelægger overfladen så den bliver mere modtagelig for snavs. Hvad med en hvid Cempexo, den er vandafvisende men difusions åben.
hvorfor skal det være diffusionsåben...
Fordi Cempexo normalt bruges til murværk, og da skal der være mulighed for at fugtighed indefra kan komme ud. Kan den ikke det vil malingen blive blæret på overfladen hvor der dannes små vandlommer under. I frost vil det så skade både sten og maling.

V.h. Håndværkeren
Hvad med vand + klorin + børste? Det er da et forsøg værd.

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også