Kan cirkulationspumpe fasevendes?

Har endeligt haft DONG ude og sætte strøm på den nye tavle. Alt er nyt og lavet af en elektriker, på nær i kælderen hvos den eksisterende installation er koblet på den nye tavle.. I kælderen sidder også fjernvarmeinstallationen, og jeg kommer til at tænke på om det ville have nogen indflydelse på cirkulationspumpen, hvis det ved et uheld var blevet byttet om på fase og nul under montering i den nye tavle? eller vil en et-faset vekselstrømsmotor altid kun løbe den rette vej? Det gør jo både en føntørrer og en boremaskine.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver ikke bekymre dig så længe det er en enfast motor (fase-0)
Den løber altid samme vej.

Skal pumperetningen ændres må man vende selve pumpen. Har du mistanke om forkert pumperetning af væsken, må du checke pilen på pumpehuset.
Det er ikke billigere at køre med 3 fasede motorer fremfor 1 fasede.
Du kan få cirkulationspumper med step hastighedsregulering og sikkert også trinløs. Det kan sikkert godt svare sig i det lange løb, da stømmen har det med at blive dyre og dyre.
Udtrykte mig vist lidt uklart. Det var 3 faser ind til huset, i stedet for een, så jeg nu kan få sat komfuret til og køre med alle maskiner uden at sprænge sikringer. De 3 faser havde intet med cirkulationspumpen at gøre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis