Min opel brokker sig.

I morges da jeg startede dytten, var det som enhver anden morgen, den startede uden problemer og jeg kørte vel tilfreds afsted på arbejde. Da jeg kommer ud på motorvejen begynder batteri indikatoren at lyse. Jeg tænker: skide være med det, den kører nu så, jeg skal da nok komme frem på arbejde. Efter ca. 40 km på motorvejen begynder bremse indikatoren (Hedder det dét?) at lyse. Dette virker naturligvis underligt, så jeg beslutter mig for at teste bremserne når jeg kommer på arbejde (stor plads med enkelte lastbiler holdende). Jeg tester bremserne og de virker upåklageligt.
Nå, jeg parkerer bilen, men inden jeg slukker, åbner jeg døren og lytter til motoren. Den små "hoster". Selvom jeg føler mig lidt utryg ved situationen, slukker jeg, og går på arbejde.
Timerne går og jeg får da også fri igen (sjovt nok).
Da jeg starter bilen lyser indikatorerne stadigvæk, men bilen hoster ikke mere. Jeg kører hjemad og får motorvejs strækningen overstået. Da jeg kører af motorvejen kigger jeg lige ned på benzin måleren, og opdager at jeg tilsyneladende har brugt en halv tankfuld benzin på 40 km. WHAAAT!?!?!?
Nu bliver jeg altså lidt nervøs da den er lige under den røde streg. Ved det første lyskryds er der rødt, så jeg stopper op. motoren kører rimelig højt i tomgang (der er ikke omdrejnings tæller, så jeg kan ikke sige hvad den lå på). Et let tryk på speederen, og så går motoren ned igen. 10 sek. senere er den tilbage hvor den var. Det grønne lys viser sig og jeg begynder at køre. Nu hakker, hopper og danser motoren helt vildt indtil jeg kommer vel op i omdrejninger, men gør det kun i 1. og 2. gear. For at slippe for det hakkeri er jeg nødt til at file på koblingen, så motoren holder sig i relativt høje omdrejninger, og hold da op hvor det piner mig.
Hvad i alverden er der dog gået galt. Den skal til mekaniker, men er der nogle af jer kloge aager der har en idé om hvad dette kan være?

Mvh
Frenzy

ps. bilen er en Astra 1,6i fra 1992 med 291000 km på tælleren, så jo det er en gammel svend.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu er det noget letsindigt at fortsætte med lade lampen lysende
men det er nok din generator/kilerem og fejlene du skriver om er nok fordi batteri spændinger er faldet langt ned så begynder motor styringen at mangle styre strøm og benzin pumpen laver ikke tryk nok
og så er du heldig at vandpumpen er trukket af tandremmen hvis det er remmen der er sprunget
Hej.
Som eksmek skriver, er det uden tvivl for lav spænding på systemet, som skyldes en defekt rem, eller generator, men det undrer mig, at du kunne starte igen og køre hjem til aften, da den jo var gal fra morgenstunden.
Systemspændingen er 5 V. , men allerede ved 8-9 V. begynder de forskellige ting at svigte, så jeg tror at du har et fantastisk godt batteri, siden det kunne bygge startstrøm nok op.
Mvh autoole
Ja det viste sig at være kilremmen der var hoppet af (!!!). Så jeg kørte den til mekanikeren dagen efter og fik den skiftet. Ang. batteriet, så jo, det er et hamrende stabilt batteri. Jeg startede bilen om morgenen for at køre til en mekaniker, som ikke havde tid, så startede jeg den igen for at køre til den næste mekaniker som heldigvis havde tid, og startede den så en gang til for at køre den ind i hallen. Hver eneste gang startede den uden det mindste klynkeri. At bilen så var noget af en udfordring at køre, er så en anden sag. Hvorom alting er; kilremmen blev skiftet og nu spinder den som en mis.
Bilen er gammel, motoren er slidt, men hold kæ** hvor gør den et godt stykke arbejde.

P.s. Nu har jeg så bare lige en udstødning der skal skiftes.....wink
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis