Brød falder sammen:( Hjæælp!

Jeg har nu bagt to brød på min bagemaskine, købt hos bagemaskinen.dk, hvor begge brød er faldet sammen.
Det første brød bagte jeg med timer fra en opskrift jeg fandt på lises-mad.dk hjemmesiden. Opskriften lød på:

Franskbrød.
325 g lunken vand
510 g hvedemel
20 g sukker
10 g salt
11 g tørgær (25g frisk)

Satte den på brødmenuen ---> stort brød ----> og timer funktion. Tog 3:25 min. Brødet var faldet grundigt sammen.

Efterfølgende købte jeg en rugbrødsblanding fra Lidl.

Opskriften lød på:

Grovrugbrød:
350 ml lunken vand
500 g rugbrødsblanding

Satten den på menu 1 basis ----> lille brød ---> hurtig.

Brødet faldt sammen.

Spørgsmålene er så:

1. Jeg er godt og grundigt forvirret, fordi hvad gør jeg galt???
Skal der mindre vand i eller?

2. Læste også at alle bagemaskinens brødblandinger skulle bages på hurtigprogrammet, men gælder det også hvis man ikke bruger bagemaskinens færdige blandinger og f.eks. bruger lidl's eller en brødopskrift man selv har fundet?

3. Sidst men ikke mindst. Hvor går grænsen for hvad der er stort og hvad der er lille brød?

Håber i kan hjælpe.
På forhånd tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja prøv med mindre vand. Det har hjulpet mig et par gange, hvor jeg undrede mig over, at de "buede nedad".
Husker du at bruge mel med højt proteinindhold - dvs. over 12%? Ved at bruge mel med et højt proteinindhold udvikler melen mere gluten ved kontakt med væske. På den måde hæver brødet mere.

Ellers kan du bruge 25-50 ml mindre væske næste gang.

Jeg bruge Finax' solsikkebrød på denne måde:

425 ml vand
500 g mel
13 g tørgær (frisk gær kan få brødet til at smage af gær ved bagning i bagemaskine)
Derudover putter jeg græskarkerner og 5-kornsblanding (som har trukket vand).

Bagemaskinen.dk meddeler på deres hjemmeside, at deres egne blandinger skal bage på hurtigt program, idet melet i blandingerne ikke kan tåle lang hævning. Dette gælder ikke almindeligt mel.

Lille brød = 500-750 g.
Stort brød = 750-1250 g.
Dette står også i din brugsanvisning. ;-)

Mvh.
Kim

Jeg har efterfølgende bagt to brød med mindre vand og det hjalpsmile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis