Spørgsmål til randfundament.

Hej, jeg har et par spørgsmål i forbindelse med en tilbygning.
Jeg har en 10m2 overdækket terrasse der skal inddrages til stue, huset er et sommerhus (træ konstruktion).

Jeg har tænkt mig at lave fundamentet i samme materialer som det eksisterende (Funda) og blot grave ned til frostfri dybde og stille fundablokke i renden. Det er sådan jeg har læst mig til at man kan gøre, er det ok?

Andre spørgsmål jeg meget gerne vil have afklaret inden jeg kaster mig ud i det.

- Hvad med "tilslutning" til det eksisterende fundament?
- Skal der jern i bunden (eller i hvilket skifte)?
- Skal der støbes noget jern i med gevind som bundremmen kan spændes på, eller hvordan skal det gøres?
- Vindtræksbånd?

Nogle kloge hoveder der lige gider bruge et par min. på at hjælpe mig med nogle svar, så jeg kan blive klar til at knokle i wekenden

På forhånd tak for hjælpen!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har lige ændret lidt i mit indlæg, det står forhåbentligt lidt klarere nu. Håber der er nogle der kan hjælpe med et svar.
Hej.

Du skal have en tilladelse, hertil skal der måske foreligge en tabsberegning, afhængig af hvilken kommune du skal bygge i smile
Fundablokke kan godt benyttes, men du skal randisolere bagved, jeg vil foreslå du graver renden 10 cm. bredere og så isolere helt ned med Polystyrol.
Du får ingen ekstra styrke ved at koble det nye randfundament ind i det gamle, det er bæreevne i undergrund eller pilotering som holder den nye bygning på samme neveau som den gamle.
Det er altid godt at lægge stål i randen. hvis du lægger 2 sak. tintor 10 ca. 10 cm fra bund og 5 cm. fra sider. I toppen kan du gøre det samme, her kan du evt. lægge stålet i fundablokkene.
Gevindstål til vindtræk. Placer dem med ca 2 meters afstand. Brug 12-14 mm. gevindstænger som har et lille bug i bund. Husk gevindstangen skal mindst være 300 mm. ned i beton.

PE

Tak for svaret Poul Erik
Giver den noget stål i top og bund og husker gevindstål.

Får næppe noget ud af den isol. du nævner. Gulvkonstruktionen ligger oven på randfundamentet hvor der er luft med god cirkulaton under: Undergulv -> vindtæt pap -> træstrøer med isolering imellem -> og gulvspånplade.

Huset er 5m bredt og skal forlænges med 2 meter. Der er udover randfundamentet, 2x fundamenter ned igennem huset (på længde retningen).

Tilladelserne er på plads, har blot sendt tegninger af den gl. konstruktion og vores ønske om at efterisolere hele husets vægge med yderligere 10cm isol.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis