Enstrengs radiator system

Jeg skal til at etablere et nyt centralvarme system i mit gamle hus, da jeg vil føre rørene frem i panelerne vil jeg lave det som et enstrengs system, grunden til at jeg vil lave det som et enstrengs system er at jeg kan lave tyndere og pænere paneler ved når der ikke er nogle rør der skal krydse hinanden.
Med mindre der er nogen af jer der kan give mig nogle grunde til ikke at gøre det, så hvad siger i, kom med alle jeres tanker om dette tak smile
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ingen der syntes noget om enstrengs systemer kontra 2 strengs ? sad
Jooo - du kan da godt få nogle ord med på vejen, nok mest som prosa. wink

Jeg har været gift med et 1-strengs anlæg i 31 år og det har været hvad man kunne kalde et fornuftsægteskab. Det har ikke været den store kærlighed, men får man ikke den man elsker, må man elske den man får.

Huset er fra 1977, blev opvarmet med oliefyr og dengang havde jeg ikke den store indsigt i forskellige VVS systemer. Det var der heller ingen grund til - alt virkede fint med oliefyr.
I 1992 kom kommunen så med tilbud om fjernvarme og da jeg på infomødet spurgte om det kunne give problemer ift. et 1-strengsanlæg, blev der givet et nølende svar, men de forsikrede at varmekomforten ville være den samme.
Vi fik så fjernvarmen indlagt og en unit med vekslere for såvel varme og brugsvand.

Da vinteren kom blev det hurtigt klart, at der var problemer og de kommunale "eksperter" kunne man ikke vente meget hjælp fra (de vidste ingenting).
Det kom også alvorligt bag på dem, hvormange 1-strengsanlæg der egentlig var i området.
Problemerne var blandt andre, at huset generelt føltes meget koldere og at vi ikke kunne overholde afkølingskravet på 35 grader, hvis vi ville have den samme varmekomfort som før.
Det tog mig et par måneder, at ekperimentere mig frem til en brugbar løsning - ikke en løsning der kunne matche et 2-strengs anlæg eller for den sags skyld det gamle oliefyr, men i det mindste sørge for, at vi kunne opnå en rimelig varmekomfort.
Løsningen blev "kopieret" af kommunen, der så anbefalede den til de andre ejere af 1-strengsanlæg - og jeg fik dem siden hen til generelt at sænke afkølingskravet til 30 grader for 1-strengsanlæg. Men det er en anden snak.

Så der er nok ingen der kan svare entydigt på dit spørgsmål - det afhænger af mange ting om et 1-strengsanlæg kan opfylde dine behov.
Men du spurgte om meninger - og med ovenstående i mente, og hvis det eksempelvis var mig der skulle i gang med dit projekt, ville jeg overhovedet ikke så meget som overveje et 1-strengsanlæg.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jeg har aldrig selv haft et 1-strengs anlæg, det vil dog sige, jeg har en enkelt radiator på mit 2-strengs anlæg som er monteret som på et 1-strengs. Det var fordi jeg kunne spare bøvlet med 15 meter returrør, ved at sætte denne ene radiator som den første på mit anlæg på 1. sal.
Det skulle jeg ikke have gjort.:-(

Jeg har hørt om og kendskab til flere tilfælde, som ikke er lykkelige.

Jeg kunne ikke drømme om at etablere et 1-strengs anlæg, og køber jeg en dag et mindre hus med et sådant anlæg, vil det blive fjernet, ved en evt. renovering.

Overvej om ikke du hellere skulle fræse returen ind i væggen, hvis du ellers har ordentlig isolering i din væg. Så slipper du da for de krydsende rør inde bag panelerne.
I det mindste kunne du jo fræse selve krydsningerne ind i væggen, selv om det giver mange samlinger.

I den "fine" stue, hvor mine centralvarmerør også går under gulvet, fræsede jeg forbindelserne til radiatorerne ind i væggen, men lavede så opføringerne i kobber og loddede det sammen, det er væsentlig nemmere end at skrue fittings sammen på snæver plads. Det ser lidt pænere ud, end at have opføringerne op gennem gulvplankerne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har gennem en kollega fundet ud af at man kan få nogle små "blokke" man kan sætte ind så man er fri for at lade frem og retur krydse hinanden (krydsningen sker inde i blokken) så derfor kan jeg godt lave 2 strengs system nu, og bliver ikke nød til at lave panelerne tykkere end ved et enstrengs system smile
men mange tak for jeres input, de fik mig til at lede lidt mere end jeg ellers havde tænkt mig.
Kan du lægge et link til et sted der har de kryds, jeg kunne godt tænke mig at se hvordan den ser ud.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis