Fastbrændt mælk

Hejsa,
Junior ville lige varme lidt mælk i min ynglingsgryde..han glemte det naturligvis og nu er det helt brændt fast i bunden.
Har prøvet at lade den stå i blød i brun sæbe natten over. Ingen virkning. Har prøve en blanding af vaskemaskinpulver og kalkfjerner - ingen virkning.
Nogen der har en metode der virker ?
På forhånd tak !
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg mener at du kan stille gryden i blød med vaskepulver. Altså pulver til tøj.... ikke til opvaskemaskinen. Det skulle kunne gøre det!!!

Hilsen

Mibimu
Mælk er noget værre **** at fjerne hvis det er brændt fast. Jeg kan dug kun forestille mig et par alternativer der måske kan hjælpe, lidt afhængig af hvor slemt problemet er:

Hvis der er tale om en alu bund:
1) Tag en håndfuld brun sæbe (ikke den flydende, men den faste skylignenede type), og tvær den godt ud i bunden af gryden. Læg låget på, og sæt plastikfolie rundt om så der ikke kan slippe luft ind/ud af gryden. Lad det stå i min. 24 timer, så kan du ofte skrabe resterne væk med en stålsvamp eller en meget stiv børste.

2) Tag en opvaskemaskine tablet eller to og læg i bunden af gryden, efterfyld med 1-2 liter kogende vand, og lad det stå natten over. Så kan du ofte skrabe resterne væk med en stålsvamp eller en meget stiv børste.

Hvis der er tale om en kobber bund:
De to ovenstående metoder burde virke, men her har du så også alternativet at bruge lidt mild syre, eks. eddikesyre eller fortyndet saltsyre. Lad dog ikke gryden stå for længe med syren, da det kan beskadige gryden.

Hvis der er tale om en slip-let bund:
Smid gryden ud, du får den ALDRIG ren igen.
hvis det er en gryde af rustfrit stål, så hæld et skvæt 3 dobbelt salmiakspiritus i den, sæt låg på, og luk den evt også inde i en plastpose. Det er lidt kradse sager, der lugter en del. Næste dag skulle du nok kunne tage "mælken" af med lidt knofedt og en grydesvamp.

Igen har jeg kun erfaring fra stålgryder,- Du kan også hælde noget afløbsrens i den (brug handsker og briller!) og noget kogende vand. Lad det stå i nogle timer. Få det ikke på huden og SLET ikke iøjnene!!!! De ætses væk. Afløbsrens er natronlud, som også bruges i mejerier m.m. til rengøring af udstyr, dog i nogle tyndere opløsninger. Det kan skylles af gryden bagefter.

mvh jan
Det, der er problemet, er at proteinerne i f.eks. fastbrændt mælk, er meget svære at få opløst.
Jeg har fundet ud af, at klor opløser proteiner, og bruger altid en skvæt ren klorin i gryden ved fastbrændte emner. Få timer efter er de opløste. Ved meget tykke lag, må man i gang med mekanisk rensning først.


mvh
gug
Hej,
Jeg var lige ude at køre et par dage - men vil prøve nogle af ovenstående forslag i week-enden !
Mange tak
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
ellers prøv at købe steradent, brusetabletter til gebis. de kan opløse mange ting, eks er de gode til kalken i vaser osv. men jeg har også brugt dem til brædte fade osv.

hilsen
Hej med jer,
Her er resultatet:
En blanding af: brun sæbe ( den rigtige gamle type ), ren klorin og noget afløbsrens - ca. 1 cm over bunden. Pakket lufttæt ind i et par plastikposer. Stod i stuetemp natten over og vupti - min gryde er som ny !
Jeg ved ikke lige hvilke af de nævnte ingredienser som gjorde tricket - jeg er bare glad for at kunne bruge min gryde igen.
Tak for svarene alle !
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Den lille kemiker wink

Salmiakspiritus får også gamle bageplader til at se nye ud... hæld en sjat ud over pladen og gem det hele i en lufttæt pose i 24 timer... der er ikke ret meget arbejde ved det bagefter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis