Gulvvarme hvordan?

Hej
Vi har et hus fra 1939 som står over for en overhældning, vi starter oppe fra, der ligger et gammelt gulv som ikke er kønt og derfor ikke skal forblive(synligt) er næsten sikker på det er det originale gulv det ligger på et træ bjælke-lag (10x20cm bjælker), kunne godt tænke mig at lave gulvvarme på 1. sal til det har jeg nogle spørgermål:

Kan jeg lave en billiger løsning end fx. wirsbo gulvvarmeplader eller et undergulv fra flexteamgulvvarme hvor en kvm hurtig kommer op i 250-350kr? eller skal jeg vælge en af disse løsninger? Hvis jeg skal dette hvad ville i så anbefale?

Kunne man fx købe forskaldningsbrædder og så ligge varmefordelingsplade og så ligge pex-rør i dem? evt. oven på et gulv som ligger der?
Skal jeg vælge 12, 15 eller 20mm pex-rør?

Vi overvejet et bambus-gulv er det kun Holse & Wibroe A/S der laver det? Det skal nemlig være ”vertical”

Hvor stor må en kreds max være?

Hvor mange meter slange går der ca. til en kvm?

Ang. badeværelset, skal jeg vælge noget andet der til? der skal ligges et teak gulv da der ikke et støbt betondæk.

Skal jeg isoler mellem stueetage og 1.sal? evt. med gulvflamingo oppe fra?

Andre muligheder til at lav gulvvarme på?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej 3pac og velkommen til....

Prøv at bruge søgefunktionen og søg på "varmefordeling"

Gulvvarme er vist et af de oftest behandlede emner her på sitet - så der burde være masser af læsestof

Med venlig hilsen

Fladder
Hej 3pac
Vedrørende trægulv i badeværelse - det har tidligere været diskuteret om det er lovligt, se tråden "Skibsgulv i badeværelse" af 21.03.2000.
Jeg er ikke opdateret om emnet og vil foreslå at du spørger Teknisk forvaltning i din kommune for at være helt sikker.
Hej
Frank
Hej 3Pac

Løsningen med forskaldnings brædder er god og der er ingen problemer i at du kan lægge det oven på dit eksisterende gulv.

Med mindre du for problemer med højden, så ville jeg vælge 20 mm pex eller alupex, ved at vælge 20 mm for du den bedste pris på pexrør og fordelingsplader, samt de længste strænge (kreds)

Der går ca. 3.3 meter på en kvm + længden fra fordeler til rummet og retur igen

Længden på kredsen må normalt max være 120 meter, dett er vejledende, jeg vil dog anbefale dig ikke at overskride de 120 ret meget. hvisdu har en stue der kræver større slanger en 120 meter så vil jeg anbefale dig at dele den op i 2, disse 2 kredse skal have hver deres tilslutning på fordeleren, men kan (skal) styres ef 1 termostat.

Vedr. badeværelset tror jeg ikke der er nogle problemer i at du kan lægge gulvvarme som i resten af huset.

Jeg kender ikke lige reglerne, men jeg ville personligt ikke bruge flamingo som isolering imellem stue og 1. sal, jeg ville bruge Isover eller Rockwool.

Venlig hilsen

Klaus
Hej 3pac

Hvis der er hulrum under gulvet idag, og du vil have det isoleret. Er det næmmeste og hurtigste papiruld. Det bliver bare blæst ind, så der skal bare tages et gulvbrædt op.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Mht. til bambusgulv, er der et par stykker mere, nemlig Wellmore og og Tæppeland. Har fået prøver fra wellmore og holseogwibroe. FInish ser meget bedre ud på Holses. Nu har vi valgt et bambus ekstrem natur, med en matlak. Lakken på deres, kan du næsten ikke se, heller ikke på på deres vertikale bambusplank. Denne koster inkl. moms 405,-
Bambus ekstrem er "strandwoven" og der er markant mere gods i og vejer godt til. Op til 1100 kg/m3
Du kan tage chancen, at købe i udland. Der er mange forhandlere, men du ved ikke hvad du får, reklamationsret osv. Dog er det fint at få inspiration. "Bamboo flooring" "strandwoven" osv.

Mvh.

Jesper S
Ja jeg syntes helt klart at Holse finish ser meget bedre ud end wellmore, da jeg hos Holse kan få det i vertical... har ikke set tæppelands endnu, har godt været inde på siden "Bamboo flooring" prisen ikke så slem men nej man ved ikke hvad man får.

Det var ikke et krav der skulle isoleres mere, det var mere om det var en god idé...

Hvad er bedst pex eller alu pex? der er ikke noget problem i at de kommer op i 20mm det kommer de hurtig op i eller mere hvis jeg fx tag wirsbo gulvvarmeplader.

Hvad syntes i vil være bedst forstøbte plader fx fra wiesbo eller forskaldnings brædder?

Ang skibsgulvet har jeg under søgt det og forhørt mig og der skulle ikke være noget problem.

Hvor stor afstand skal der være mellem slangerne hvis jeg tag 20mm pex? er det 30cm?

Tak til alle for svaren ind til nu...

Nogle der har en ide om det kan betale sig at lave det med forskaldnings brædder? det bør det vel kunne sådan et kan man jo få for 5-6kr meter uden rabatsmile

Hilsen
Kasper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis