Fræser til at fjerne træ-stub

Hej,

jeg har en stub fra et gammelt æbletræ, som jeg fjernede sidste år.

Nu vil jeg gerne have fjernet det hele, da den står midt på min græsplæne. Jeg mener at have set at man kan leje en slags fræser til det, så stubben kommer helt under jorden. Er der nogen som kender til det og kan anbefale et sted at leje sådan en i Århus området?

Mvh. Martin
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan lejes hos nordjysklift og hertz tror måske også ramirent har dem i programmet

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis træet er meget stort, så kan rodsystemet også have været det. Det kan derfor ofte svare sig at få fat i en ret stor maskine til jobbet. Normalt vil jeg anbefale at kontakte en skovløber eller lign., som der normalt har sådan en maskine, og gerne for en lille erkendighed vil komme og fræse din stub for dig, så slipper du også for at skulle omgåes sådan en gigant fræser. Jeg fik selv fræset to stubbe inkl. rodsystemer for kr. 1000,- og det eneste jeg skulle gøre var at grave savsmulden væk og dække hullerne til bagefter.

Har du et lille års tid til at omgåes problemet, så tager du istedet din motorsav, og laver et dybt kryds midt i stubben og fylder det med koncenteret roundup, herefter dækker du stubben til. Efter 6-12 måneder er stubben væk, og året efter vil du heller ikke kunne finde nogle af rødderne.
Lej en minigraver i stedet og få hele roden op med det samme !
Spørg evt en entrepenør hvad han skal have for det !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Stubfræsning af klart at foretrække, hvis man ikke selv kan grave stubben op.
Den fræser 10-30 cm under terræn, alt efter behov, og man undgår et stort hul, som en gravemaskine vil efterlade. Desuden bliver stubben til "flis" som man kan sprede i bedene, så man undgår at skulle køre en stor stub på genbrugsstationen bagefter.
DEt kan næppe betale sig, at leje en maskine selv. Medmindre man har rigtig mange stubbe, og erfaring med maskinen.
Fræsning af stubbe koster ca. 4-500 kr. for den første, og ca. halv pris for de næste.

Mange hilsner
Frederik

Træservice Gruppen,http://traeservice.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis