Gasovn slukker konstant

Hej

Kunne ikke finde en egnet kategori, så i opfindsomme mennesker får den her:-)

Jeg har købt den billigste gasovn af slagsen, en Heatmax infrarød tingest fra HN--->
http://www.haraldnyborg.dk/merinfo.asp?varenr=28651&n=30100

Den er sat den op i vores sommerhus, i stuen på omkring 30 M2 og med ca. 30cm fri plads bagtil, 60cm til siderne og frit syn frem.

Problemet ligger i at jeg kun kan holde ovnen kørende på varme-trin 1. Jeg har i et par timer haft den gående på trin 2 hvorefter den gav op, trin 3 holder kun i få minutter så slukker ovnen.

Jeg gik så ud fra at det var pga. manglende ilt at ovnen lukker ned, har derfor prøvet med vinduer og døre åbne direkte ind til stuen. Dette gav ikke noget ekstra levetid....

Hvis det stadig er et iltproblem, kan det så være fordi det er vindstille udenfor og ovnen er så fintfølende at den ikke kan suge nok ilt ind igennem omkring 3M2 hul fordelt 2 steder i stuen?

Der sidder en lille flamme til venstre for den midterste varmesten som bla. brænder på en føler. Denne flamme væser meget ved forsøget på trin 2 og går ud umiddelbart inden oven slukker hvilket jeg tror er den ene af de 2 sikringer der skulle være indbygget i ovnen. Dette kunne være et fornuftigt bud på at der rent faktisk mangler ilt hvilket jeg stadig ikke kan få til at hænge sammen med at der jo burde være rigeligt med ilt når der er åbne døre og vinduer.
Jeg har også mange gange oplevet at ovnen bare slukker for gassen og lukker ned straks selv om der var ild i den lille flamme. Går ud fra at det må være den 2. iltsikrings-dims som heller ikke står beskrevet i manualen.

Nu til de store spørgsmål, hvad hulen er der galt???

Til info har jeg kun prøvet med den ene af 2 11Kg flasker jeg har, men de er begge helt nye og der burde der vel ikke være problemer selv om de er købt brugt, der er / var plumber på begge flasker.

Håber der er nogle der kan hjælpe da vi fryser lidt og ikke kan få gang i vores brændeovn før vi har fået nogle nye sten til kammeret der er bestilt men først kommer om nogle uger:-)

//Beach
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Beach

Jeg vil gætte på at det er regulatoren, det er galt med.
Da den først får problemer, når du vil køre på trin 2 og 3.
Jeg regner med at du husker at trykke drejeknappen ned når du skruer op.

Den dims, din flamme varmer op, er en sikring. Den lukker for gassen hvis den bliver kold. Sikring mod gasudstrømning hvis ovnen skulle blæse ud mm.

Med hensyn til dine flasker, så kan du prøve at veje dem. Jeg kender ikke lige vægten på selve flasken, men når den er fuld vejer den 11+flasken kg.
Men der kan jo være at der er nogle her der kender vægten på en tom flaske.

Normalt kan sådan en ovn køre med fuld skrald lige til flasken er tom.

Men check lige din regulator, om den sidder som den skal. Evt lån en for at dobbel checke før du tager ind til HN og bytter den.

Hvis det ikke er regulatoren så tag ovnen ind til HN og få den byttet. De plejer at køre ret godt.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Morning Flemming

Jeg har ikke trykket drejeknappen ned når jeg er gået fra trin 1 til 2 og 3, dette forsøger jeg lige nu. Lader den lige køre 20-30 min. på trin 2 inden jeg kører den op på 3. Men ind til videre (4-5 min) så kunne dette være problemet

Flaskerne er fyldte, de vejer omkring 26 kg stk så der skulle være massere af guf i dem endnu. Det "skvulper" også når jeg ryster dem!

Jeg har af flere omgange checket om rekulatoren sidder ordentligt, og iflg. forskrifterne skulle den jo sidde OK hvis jeg ikke kan rokke eller hive den af når "kraven" først er nede.

Her lige læst mig til at det er regulatoren der variere hvor meget tryk der sendes igennem slangen. Dette kan jeg ikke lige få ind, hvordan den finder ud af det. Der er jo ikke noget andet end en slange imellem regulatoren og indtaget til selve ovnen. Men er der et problem med rekulatoren så kunne dette muligvis forklare problemet.
http://www.bp.com/sectiongenericarticle.do?categoryId=9018938&contentId=7034332#7129426

Jeg troede at problemet muligvis lå i den ventil der styres af drejeknappen, og at det ene og alene var den der styrede trykket og fordelte gassen til de 3 kanaler der vel må være. Men det har jeg måske fået helt galt i halsen?

Nu har dyret været i gang på trin 2 i ca. 10 min. Vender lige tilbage om den efter yderligere 10 min. vil starte op på trin 3 med knappen nede...

//Beach
Nu kunne man jo tro en masse, men jepper, der hjælper en hel del at holde knappen nede og få gang i "trinet" inden man brokker sig:-)

Men trin 3 og ovnens placering i et hjørne af stuen hjælper ikke.

Jeg har nu som et forsøg sat ovnen midt i stuen og fået trin 3 op og køre i over 10 min. uden at den er lukket ned hvilket får mig til at tro at det igen har noget med lit og luft at gøre. I hjørnet så lukker ovnen ned efter 20-30 sek. også selv om jeg holder knappen nede. Men samme forsøg midt i stuen (med meget mere luft bag om ovnen) lader til at være løsningen. Det må derfor være noget med træk og varmestrømningen i rummet der for den til at gå kold når den står i hjørnet... Er jeg inde på noget af det rigtige?

//Beach
Det skal altså virke - det skal slet ikke være så kompliceret at få sådan en gasovn til at køre på fuld skrald. Jeg er ganske enig med FWM - jeg tror regulatoren er defekt. Den skal styre trykket som gassen bliver leveret til ovnen med. Alternativt er det mængde regulatoren på ovnen (den der er forbundet til drejeknappen på toppen. Den blafren du hører er typisk et tegn på for lidt gas og den vil du også høre når flasken er ved at være tom. Fulgte regulatoren med ovnen eller er den købt seperat? Under alle omstændigheder ville jeg tage skidtet tilbage til HN og få det byttet. Husk iøvrigt at når man bruger sådan en gasovn skal man lufte godt ud indimellem, for den producerer en hel del kondens
Hej Beach

Det lyder til at den, skal lidt ud fra hjørnet.
Prøv dig lidt frem, med hvor tæt denkan komme på hjørnet.
Hvis den er pakket ind får den ikke luft nok.
I manualen, skulle der gerne stå noget om, hvad den skal have som frie afstande.
Du skal huske at det ikke kun er fugt den laver, men også co og co2, der for skal du huske at lufte ud jævnligt.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Alle--->
Jeg prøvede en masse, men uanset udluftning, gennemtræk mm. så kunne jeg ikke få den til at spille fornuftigt på andet end trin1.

Som phwinther skriver, så burde det jo ikke være den store videnskab at få gang i en oven i denne kaliber. Mindes mine unge dage hvor der på en gammel kærestes rideskole var 3 ovne opsat i deres opholdsrum (Læs: et træskur på omkring 60m2) og der kunne alle de der små ridetøser på 10-15 år finde ud af at fyre dem op når det blev for koldt. Hvorfor kan jeg så ikke???

Fredag aften da jeg kom hjem fra job, var den første flaske tømt, og da fruen ikke turde skifte så var jeg jo hurtig til at kaste en ny flake på og så gik det endnu mere galt. Nu kunne jeg kun holde gang i trin1 ved at hjælpe til med en lighter og kort tid efter så brummede dyret og puf.... Død ovn:-(

Nu var det nok, jeg afmonterede slange, regulator, slange og satte ovnen ned i den kasse vi havde modtaget den i. Klar til mandag morgen at skrue bissen på hos HN da "lortet" måtte være PHD (Pisse Hamrende Defekt).

Fandt de timer jeg mente der skulle til lørdag, så vi kørte til HN og snød lidt med en forklaring om at ovnen kun kunne køre i få min. fra dag 1. De byttede den med en ny (inkl. en ny regulator) uden andre spørgsmål. Må sige det er service:-)

Hjem med den nye ovn, og imellem et kirkeligt bryllup 13:00 og festen 16:00 nåede vi hjem og montere slange fra regulator til ovn, starte den op i første forsøg. Tænkte hæ hæ... Kaster den straks på trin2 og derefter på trin3.... No problemo!!! Den kastede bare varme af sig på fuld skrue:-)

Efter hjemkomst (det er så nu!) skulle den stå sin prøve i tidligere omtalte hjørne på både trin1, 2 og 3.
Ingen problemer, ingen lyd og varmen vælter ind:-)
Er fra i morges hvor jeg stod op til 14 graders kulde gået til 24 graders dejlig varme. Nice.....

Udluftning er sikkert stadig vigtig, og vil da også om nogle minutter give hytten en gang seriøs gennemtræk. Men har endnu ikke oplevet dug eller anden kondens på vinduerne. Det giver mig endnu mere tro på at alle mine formodninger om at det var huset og ikke ovnen den var galt med, var forkert.

Vil derfor takke for jeres indput

Uden den, ville jeg sikkert stadig tro at det var mig og ikke ovnen der havde frost på højre hjernehalvdel *LOL*

//Beach
Beach skrev den 06-04-2008 22:47:24

Hej

Kunne ikke finde en egnet kategori, så i opfindsomme mennesker får den her:-)

Jeg har købt den billigste gasovn af slagsen, en Heatmax infrarød tingest fra HN--->
http://www.haraldnyborg.dk/merinfo....51&n=30100

Den er sat den op i vores sommerhus, i stuen på omkring 30 M2 og med ca. 30cm fri plads bagtil, 60cm til siderne og frit syn frem.

Problemet ligger i at jeg kun kan holde ovnen kørende på varme-trin 1. Jeg har i et par timer haft den gående på trin 2 hvorefter den gav op, trin 3 holder kun i få minutter så slukker ovnen.

Jeg gik så ud fra at det var pga. manglende ilt at ovnen lukker ned, har derfor prøvet med vinduer og døre åbne direkte ind til stuen. Dette gav ikke noget ekstra levetid....

Hvis det stadig er et iltproblem, kan det så være fordi det er vindstille udenfor og ovnen er så fintfølende at den ikke kan suge nok ilt ind igennem omkring 3M2 hul fordelt 2 steder i stuen?

Der sidder en lille flamme til venstre for den midterste varmesten som bla. brænder på en føler. Denne flamme væser meget ved forsøget på trin 2 og går ud umiddelbart inden oven slukker hvilket jeg tror er den ene af de 2 sikringer der skulle være indbygget i ovnen. Dette kunne være et fornuftigt bud på at der rent faktisk mangler ilt hvilket jeg stadig ikke kan få til at hænge sammen med at der jo burde være rigeligt med ilt når der er åbne døre og vinduer.
Jeg har også mange gange oplevet at ovnen bare slukker for gassen og lukker ned straks selv om der var ild i den lille flamme. Går ud fra at det må være den 2. iltsikrings-dims som heller ikke står beskrevet i manualen.

Nu til de store spørgsmål, hvad hulen er der galt???

Til info har jeg kun prøvet med den ene af 2 11Kg flasker jeg har, men de er begge helt nye og der burde der vel ikke være problemer selv om de er købt brugt, der er / var plumber på begge flasker.

Håber der er nogle der kan hjælpe da vi fryser lidt og ikke kan få gang i vores brændeovn før vi har fået nogle nye sten til kammeret der er bestilt men først kommer om nogle uger:-)

//Beach

 Jeg har en Nørmark gasovn som går ud når jeg slipper regulerings knappen selv om jeg holder knappen nede i 10 min og den gløder fint så går den ud, hvad kan der være galt.

Tonny Jensen 

FWM skrev den 07-04-2008 05:58:08

Hej Beach

Jeg vil gætte på at det er regulatoren, det er galt med.
Da den først får problemer, når du vil køre på trin 2 og 3.
Jeg regner med at du husker at trykke drejeknappen ned når du skruer op.

Den dims, din flamme varmer op, er en sikring. Den lukker for gassen hvis den bliver kold. Sikring mod gasudstrømning hvis ovnen skulle blæse ud mm.

Med hensyn til dine flasker, så kan du prøve at veje dem. Jeg kender ikke lige vægten på selve flasken, men når den er fuld vejer den 11+flasken kg.
Men der kan jo være at der er nogle her der kender vægten på en tom flaske.

Normalt kan sådan en ovn køre med fuld skrald lige til flasken er tom.

Men check lige din regulator, om den sidder som den skal. Evt lån en for at dobbel checke før du tager ind til HN og bytter den.

Hvis det ikke er regulatoren så tag ovnen ind til HN og få den byttet. De plejer at køre ret godt.

Jeg kan somme tider stå i flere minutter og holde knappen nede og alligevel går den ud når jeg slipper. Og så virker den pludselig kun på trin et, så to og engang imellem på trin tre. Højst mystisk.  


Janp59
Janp59 skrev den 26-02-2022 18:46:33

FWM skrev den 07-04-2008 05:58:08

Hej Beach

Jeg vil gætte på at det er regulatoren, det er galt med.
Da den først får problemer, når du vil køre på trin 2 og 3.
Jeg regner med at du husker at trykke drejeknappen ned når du skruer op.

Den dims, din flamme varmer op, er en sikring. Den lukker for gassen hvis den bliver kold. Sikring mod gasudstrømning hvis ovnen skulle blæse ud mm.

Med hensyn til dine flasker, så kan du prøve at veje dem. Jeg kender ikke lige vægten på selve flasken, men når den er fuld vejer den 11+flasken kg.
Men der kan jo være at der er nogle her der kender vægten på en tom flaske.

Normalt kan sådan en ovn køre med fuld skrald lige til flasken er tom.

Men check lige din regulator, om den sidder som den skal. Evt lån en for at dobbel checke før du tager ind til HN og bytter den.

Hvis det ikke er regulatoren så tag ovnen ind til HN og få den byttet. De plejer at køre ret godt.

Jeg kan somme tider stå i flere minutter og holde knappen nede og alligevel går den ud når jeg slipper. Og så virker den pludselig kun på trin et, så to og engang imellem på trin tre. Højst mystisk.  

 Kig lige på årstallet for dette indlæg, tænker trådstarter og de andre i indlægget for længst har fundet en egnet løsning. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis