Udskifte kontater i gerigter ?

Hej...

Er igang med at renovere huset rum for rum... Pt sidder alle kontakterne i gerigterne...

Egentligt har jeg tænkt mig at lade dem sidde der, men vil gerne skifte både gerigter og kontakter.. Er dette lovligt... Det er jo ikke en ny installation... Blot udskiftning af dele i en eksisterende installation..... Alternativt for at sikre at ledninger ikke sidder direkte i muren/karmen vi kunne jeg måske kaste et Fuga Underlag på for at sikre at samlingerne er lukket ind i en "plastikbox"


Skal jeg have fræset ud til de grønne dåser i væggen, tror jeg at det vil kræve at mine kontakter enten bliver hævet 10 cm eller også skal der trækkes helt nye kabler, hvilket jeg ikke umiddelbart er tændt på pga prisen....

mvh
Anders
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og et tillægsspørgsmål....

Har et lampested der tændes ved hjælp af 3 kontakter... Er der nogen der kan bekræfte eller afkræfte at et sådan senario kun kan lade sig køre ved hjælp af en krydskontakt og 2 korrospondance ?
Hej Anders...

Du må gerne selv skifte installationen ud, hvis du vel og mærke lader dem sidde i gerigterne. Jeg vil også anbefale dig dette for ikke at skulle ændre alt for meget på den eksisterende installation.

Der er ingen grund til at sætte dåser ind, da installatinen ikke kan berøres så længe den sidder i gerigterne.

Din 3 x tænding er formodentlig 2 x korrespondance +krydsning, men fortæl mig evt. hvor mange ledninger der er i hver enkelt, så kan jeg måske bedre svare biggrin
ang. tillægsspørgsmål:det kan også lade sig gøre med 3 trykkontakt og et kiprelæ

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Tak for svarene..

Har netop haft fat i en kollega som viste sig være uddannet elektrikker, og han bekræftede at det er 2 x korospondance + et kryds..

Ang at sætte et underlag på gerigten, er dette så lovligt at gøre selv.. Hos min lokale silvan står der et skilt med "må kun monteres af elektriker" ...
Citat fra A-torsten


Ang at sætte et underlag på gerigten, er dette så lovligt at gøre selv.. Hos min lokale silvan står der et skilt med "må kun monteres af elektriker" ...


Nej det må du ikke... Du må udskife de gamle kontakter, men ikke begynde og flytte på dem...

Hvis du vil benytte underlag skal røret som ledningerne kommer i bag gerigten også forlænges ud i underlaget for at det bliver lovligt.
Ok.. Så må jeg jo have en ud for mig til at skrue et underlag på....

Regler er selvfølgelg regler, men det virker lidt fjollet at jeg gerne må kaste kontaktet direkte i gerigten vha de små strammeskruer, men jeg må ikke ligge et underlag på eller kaste en dåse bag gerigten,da det ikke er en del af orginal-installationen..

Men pyt... Må have en gut ud for at trække mine kabler gennem gerigt og underlag.. wink
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis