Enkel trappe

Hej,

Har noget en ide om, hvordan man man laver en simpel trappe fra underetage til loft, hvor der er indrettet nye værelser.
Der er 2.80 fra gulv til loft. Jeg forestiller mig noget i stil med en 1/4 svingstrappe med f.eks tre trin, derefter en lille repos og derfra en stigning med ca. 14 trin. Jeg regner med at lave et simpelt gelænder med rundstokke.

Tip er velkomne.

Venlig hilsen
Poul Vestervig
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, sidst jeg lavede noget tilsvarende, der gjorde jeg nok noget i stil med flg:

Byggede repos'en først (en bordplade skåret over på midten, og sat sammen så den blev lidt bredere, og herefter tilskåret så den passede i det "skæve hjørne" som repos'en skulle være i).
Herefter tegnede jeg spærtræet der skal bære trinene i gips og skar det ud og tilpassede det så det sad som det skulle, og brugte det efterfølgende som skabelon til at skære i træet når først det var "perfekt".
Dette sprætræ monteres så grundigt i top og repos med beslag, og fra repos til gulv med beslag i repos og en bolt i gulvet (betongulv).
Trinene fra repos og til gulv lagde jeg så ovenpå spærtræet (som var savet i "takker") for at skjule fastgørelsen til gulvet. Trinene fra repos og op monterede jeg ved at fræse 1 cm ind i siden i den højde som trinene har, og så sætte et stykke træ nedenunder hvert trin i begge sider til at sikre at trinene ikke bare falder ud efter forgodtbefindende.

Bemærk, at hvis du gerne vil lakere det hele så det ser pænt ud, så lad være med at skrue noget som helst fast i første omgang. Få det hele til at passe, skil det så ad, lakér, og SÅ samler du det som det skal sidde. Det er så klodset at forsøge at male eller alkere på et stykke træ der sidder op ad en væg, eller lign. og helligdagene kan altså ses.

Og så skal du altså have GOD plads når du skal arbejde med at skære trin og sider, for ikke at tale om repos'en og resten. Og lakering... puha... Jeg var glad for at jeg lavede det hele i gipsplader, og så skar det ud i træ et ANDET sted. Jeg ville aldrig have haft plads til alt det træ i lejligheden.
Jeg er nok mere til at lave den i stål og så siden montere trætrin.

Trappen blev lavet i firkantprofilrør 40x80x? mm. Og med 40x40x5 mm vinkeljern til at bære trinnene.
Alt er savet op på båndsav og linet op og svejst. Husk at bore huller til at skrue trinnene fast med inden du svejser.

Trappen jeg byggede er med et repos, her blev der svejs firkant rør mellem de to bukke ( de er ikke med på tegningerne ) Altså kan trappen monteres ret enkelt ved at repossen stilles på gulvet og herefter påskrues de to vanger. Der er i bundensvejset et stykke fladjerne indvendig på skråvangerne. Det samme i skråvangernes top.

I toppen er skråvangerne boltet fast på en udveksling i bjælkelaget.

Alle stål dele er savet op og svejset sammen på værkstedet og siden samlet for test på trappens placering (min brors garage) Efter prøve montage (der forløb uden ændringer). er alt skilt ad og malet med pensel. Luksus udgaven er at få det hele pulverlakeret.

Trappetrinnene er i dette tilfælde lavet i reglar der er billige i indkøb og så savet til og limet sammen. Siden er de høvlet på tykkelse og lakeret inden montage.

Selve stål delen tog to mand en lørdag om at lave... men så var delene også tegnet op forinden. Det skal lige siges at det jo kræver lidt opmåling inden man går igang....

Hus på at det er din afstand mellem gulvet i stue etage og gulvet på loftet der er et af de vigtigste mål. Desuden skal du passe på med frihøjden over repossen. Her er det kritisk med højden mellem loft og repossen. Ikke bare lige over men når du går på trappen.

Jeg har vedhæftet et par billeder der viser trappen med og uden trin.

Denne trappe blev lavet i vinklen 45 grader. Måske ikke den 100% optiale vinkel. men dog indenfor de gennerelle anbefalinger. Og det gjorde jo det noget lettere at save ståldelene op til den..... Og ikke mindst at line den op under svejsningen. Heldigvis havde jeg også adgang til at svejse/montagebord.... det gør det jo en del lettere...

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også