Ekstra radiator på 1-streng system

Jeg har PT 2 radiatore på 1 sal, koblet på et 1-strengs system. De fungerer fint, men da jeg skal bruge en 3'de radiator, ville jeg høre, om der er nogen der ved om man kan "parallel"-koble en ekstra radiator over en eksisterende. Rørføringen vil være ca 5 meter. Alternativt skal jeg lave afsæt og indsnævring i stuen og så føre rør op til 1 salen, hvilket jeg meget gerne vil undgå. Spurgte en ung VVS'er der var herude i anden anledning og hans svar var "jaja, det tror jeg da nok man kan...joh, det skulle jeg da mene " - ville gerne lige høre lidt flere og måske mere sikre vurderinger smile
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg formoder at de eksisterende radiatorer virker upåklageligt?
Hvis svaret er ja, tror jeg ikke der er noget i vejen for at du kan gøre som planlagt. Du kan jo tænke det derhen, at det svarer til at sætte en anden radiator op med det dobbelte varmeareal.
Rent logisk, nedsætter du jo modstanden i kredsen - du forøger den ikke.

Det er vigtigt at du anvender samme dimension af rør som det eksisterende (i hvert fald ikke mindre).
Det er også vigtigt, at du laver så få retningsskift som muligt (vinkler og T-er) på rørføringen, brug f.eks. alu-pex i stedet for alm. rør - og husk at der skal bruges specielle ventiler med stor gennemstrømning til 1-strengsanlæg.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Perfekt, og ja, egentligt logisk. Der skal jo selvfølgeligt leveres noget mere vand gennem systemet for at kunne opvarme det andet rum også, men da der er tale om rumdeling, er arealet jo det samme som den ene radiator skulle trække. Det bliver trukket i alupex med bløde bøjninger.

Takker for svaret smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis