Hva' i alverden er mon det for en fyr?

Hej Lav-det-selv'ere !

Måske kan nogen af jer opklare dette for mig:
Vi har haft en del plantekasser/højbede i haven, som vi har fjernet. I disse bede var der naturligvis en del jord, som skulle køres væk. Da vi gravede jorden væk, fandt vi flere underlige væsener - en larve, mælkehvid (lidt transparent), ca. 5 cm lang, med hovede (mørkgrå/sort) og 6 ben siddende øverst på larven tæt ved hovedet, benene var orange-røde. Er det forstadiet til en bille? En gedehamse (nok ikke)? En guldsmed (nok heller ikke)? - Er der nogen af jer, som har et forslag til disse ret ulækre (ja, undskyld til jer insektelskere!) larver. Vi har slået op i en del bøger, men synes ikke der var nogen forklaring på vores gæster i jorden ....
- Som en ret så tør studievært sagde i et halv-støvet tv-program: "hva' er det?" ..

/Pippi :-)
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En hvid larve med sort hoved kunne godt være en gåsebillelarve. Det passer også fint med den formentlig tørre og løse jord der er i kasserne.
Jeg fandt en magen til forleden da jeg fræsede noget græskant op langs indkørslen, for at flade et stykke ud til "indkørsel" ind til køkkenhaven. Jeg vil nærmest beskrive vores jord som faststampet ler...

Desuden slog jeg gåsebiller op, de skulle være ca. 2 cm lange - den her fætter var i hvert fald 5-6 cm og næsten 1 cm i diameter.
Ja, vores jord var heller ikke særlig løs. Den havde ligget i plantekasserne i mange år, så den var ret så faststampet. - Det lyder til, Zookeeper, at vi har set den samme "fætter" - vores passer i hvertfald til din beskrivelse.
Jeg gætter helt klart på oldenborre-larver!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hej smile

Jeg ville også gætte på en oldenborre: http://sef.nu/landskap/fotomapp/f_melolontha.htm

Alternativt kan det være en næsehornsbille (kan ikke finde noget billede af den)

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 04-08-2003).]
Annonce
Er en oldenborre virkelig 5 cm lang, eller er larven bare mange gange større end resultatet?

Ja, jeg er totalt uvidende om den slags kryb.
Hej smile

Ja, en oldenborre kan sagtens blive 5 cm lang.

Jeg fandt engang en der ikke kunne være i en tændstiksæske.

Mvh
ThomasB
Hej ThomasB :-)

Jo jo ... den er go' nok! Straks da jeg kiggede på dit link - og billedet af larven - blev det lysende klart, at det lige præcis er en sådan fætter, vi havde nogle stykker af i jorden.

Pyyhh.. det lettede .. hi hi ... kender I ikke det med, at man simpelthen ikke får fred, før man finder ud af dette eller hint?
Tack så mycket.

Sommerhilsner fra Pippi
Det bliver så spændende om der udklækkes en masse, for oldenborger går i luften hvert 4. år og så vidt jeg husker altid et lige år (2004?). I mellemtiden ligger de som larver og mæsker sig.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
uuuhhh ..... jeg tør slet ikke tænke på det - jeg har i forvejen en massiv insekt-fobi ..

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis