Plante figentræ

Jeg er temmelig uerfaren mht haven - men har købt et lille figentræ.
Hvordan skal jeg forberede jorden på plantestedet og er der andet jeg skal tage hensyn til ?

Med venlig hilsen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først sikrer du dig at din figen er en Precose de Dalmatie – den eneste man kan være sikker på gror godt her til lands. Jorden skal være gruset og temmelig tør. Mange bruger at plante i en nedgravet potte for at hæmme væksten og lade planten bruge energien på at sætte frugt. Sætter man figen i et væksthus gror den voldsomt. Omvendt; sætter man den ubeskyttet vil den fryse om vinteren og skyde forfra til foråret. Desto flere forgreninger du har nær jorden, desto hurtigere kommer planten tilbage hvis den fryser. Pas endelig på at rødderne ikke får hård frost. Sørg for at plante din figen et beskyttet sted hvis den skal vokse sig til. Helst et rimelig tørt og solrigt sted - og helst sydvendt. Du kan stort set beskære planten som du vil og når du vil. Bemærk blot at saften er svagt giftig og kan irritere huden.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Precose de Dalmatie kaldes også Bornholmerfigen, så det kan vist ikke være helt galt!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hej smile

Jeg troede ikke at figner kunne vokse i Danmark udenfor Bornholm.

Er det rigtigt?

Mvh
ThomasB
Ja, den er god nok. Det kræver bare lidt omtanke. Ved manglende beskyttelse visner planten ned efter frosten, men kommer igen hvis rødderne bare er okay. I den perfekte, lune krog vil planten trives.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis