Brændekløver projekt

Hej med-lav-det-selv-folk.
Når man er rigtig lav-det-selv'er, køber man vel ikke maskiner man selv kan bygge ? :p
Jeg har : 1 stk. I-bjælke, 1 stk. 2-vejs hydraulik cylinder (øverste fra bagskovlen på en rendegraver), stellet fra en skrotte campingvogn.
Jeg mangler: Hydraulik station (motor, pumbe, tank, ventil, slanger)
Jeg har kig på en hydraulik station der kan yde 140 Bar, med et flow på 0,34 lpm (liter pr. minut)
Jeg har aldrig leget med hydraulik før, så jeg ved ikke meget om det, men jeg er afgjort kommet i tvivl om den hydraulik station kan bruges.
Her tænker jeg dels på tryk, men bestemt også på flow.
Det skal jo helst ikke tage en eftermiddag at kører stemplet frem og tilbage, og gerne kunne yde et ordentligt tryk, jeg er rimelig træt af min 5t hobbykløver.
På nævnte hydraulik station sidder en 230V motor der yder 0,18 Kw/0.25 ps.
Jeg har tænkt på at lave en gearing så jeg kan skifte over på en 5HK B&S benzin motor jeg alligevel bare har stående til pynt, således at kløveren både kan kører på strøm og benzin.
Er der nogen der kan hjælpe mig med tryk/flow på hydraulikken ?
Skal jeg droppe nævnte hydraulik station, og se mig om efter noget andet ?

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad har den hydrulikpumpe trukket tidligere?
Jeg synes ikke det lyder af meget med en motor på 230V, slet ikke når man ser, hvor hurtigt og hårdt din cylinder arbejder på en rendegraver.
Selv på en gammel rendegraver, har motoren ofte 60 HK+, og der kan man da godt fornemme, at motoren kommer på arbejde, når man vipper skovlen i tungt materiale,
Jeg tror så heller ikke at det er nødvendigt med så stor en cylinder. Der skal formentlig alt for meget olie til, flow, for at fylde den hurtigt nok.
I øvrigt mener jeg ikke at standardcylindre koster det helt store.
Lav den nu som to-grebs betjent! Min kammerat fik nappet det yderste af sin højre tommelfinger af i en hjemmegjort flækker!! Av av! :-(

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm.
Det eneste jeg ved om hydraulik stationen er "kun kørt få timer på en test stand." og så de tekniske data i min først post.
Ang. cylinder, kan jeg godt følge dig, men på den anden side, skal jeg også gerne bygge en kløver der "kan noget" modsat den 5t jeg har i forvejen, den er da kun til pindebrænde. Jeg kan forestile mig, at jeg skal op på 10t eller over, og det skal cylinderen også kunne holde til.
Hvad angår motorens størrelse, så er jeg også bange for at den der er monteret, er alt for lille, til at kunne yde noget der kan bruges. Sjovt nok skriver sælger "Evt til brændekløver", men der jo nok forskel på hvordan man ser på sådan en.

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

0,34 liter pr. minut er er meget lille flow

Når nu du har stemplet kan du jo måle på det, og regne ud hvor meget olie det tager - så er det bare at dividere lidt og du ved hvor længe pumpen er om at fylde stemplet

Med venlig hilsen

Fladder
Er ikke den store hyd expert men syntes godtnok ikke det lyder til det er meget. Der kan vel være 3-4 liter olie inde i sådan et stempel vil jeg tro. Så du skal nok kigge på noget inærheden af 2-3 liter i minuttet og ca 200 bar i tryk så tror jeg det er nogenlunde.
Men husk kunsten ved at lave noget hydralisk er er at det skal passe sammen ellers er det ikke til og have med og gøre. Men der er jo mange efterhånden der leverer hyd løsninger de kan sikkert godt hjælpe dig med hvordan det skal laves.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Citat fra Thomas FH

Til sammenligning har Harald nyborgs store brændekløver (7T) en 2,9 Kw motor.

Hmm, det kan jeg godt se, men det er vel ikke kun motorens effekt ?
Ellers kan jeg jo bare kyle den el-motor af H. til, og sætter min 5HK B&S motor på ?
Med andre ord, ville man kunne øge trykket fra 7t til f.eks 9t ved at sætte størrer motor på, hvis alt andet ellers ville kunne holde til det, hvilket ikke er problemet med de ting jeg har at bygge af.

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

Tror du skal starte med at finde en pumpe der passer til dit projekt

Det er jo ikke motoren der begrænser pumpetrykket men pumpen, belaster du den får hårdt - uden overtryksventil - sprænger pumpen

Pumpen er også den dyreste stump

Med venlig hilsen

Fladder
Okay, så sadler vi om.
Jeg har nu 1 stk. hydraulik station med en 380V motor der yder 7,5Kw / 10,2 PS. Pumpen giver et max tryk på 250 Bar og 16 lpm (liter pr. minut).
Så er jeg vidst med i spillet endnu, nu skal jeg så "bare" ha' skruet det hele sammen, købt et par slanger og koblet hydraulikken rigtigt.

Jeg overvejer dog stadig at lave en slags gearing, så jeg kan monterer en benzin motor og koble om på den, hvis/når jeg skal bruge kløveren på steder hvor der ikke er strøm og/eller 380 Volt, så her er stadig åben for ideer.

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

Se det var jo en bedre størrelse smile

Husk også at finde en regulerbar overtryksventil så ikke du ødelægger dine fine stumper

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra Fladder

en regulerbar overtryksventil

Jeg syntes ikke lige jeg kan finde en regulerbar, men fandt denne:
VMP OVERT. VENTIL 3/8" Max 40L/min
Denne type overtryks / tryk begrænsnings ventil fås i 5 forskellige udgaver
A: 5-50 Bar B: 20-100Bar C: 40-180 Bar (standard)
D: 50-250 Bar E: 80-300 Bar.
Jeg vil formode jeg skal vælge D:
Om den så kan reguleres imellem 50 og 250 bar, eller bare er tilpasset det interval, ved jeg ikke.


..oo00 I Hate Signatures 00oo..

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis