At støbe et gulv helt lige

Jeg skal til at støbe gulv i hele mit hus på een gang (100 M² fordelt i 3 sammenhængende rum + en lang gang) og vil gerne have det i vatter fra den ene ende til den anden.
Jeg har søgt som en gal for at finde ud af hvordan andre har støbt et større gulv og fået det lige fra den ene ende til den anden.

Der kommer en betonkanon med 8,25 m³ beton og losser det af på een gange, så det skal helst gå stærkt.

Jeg tænkte på om det var nok at drøne rundt med fugeske og laservatterpas eller om jeg på forhånd skal stikke nogle små målepinde ned i flamingoen forskellige steder?
Jeg har også fået foreslået at sætte nogle brædder op midt i cementen med kanten på højde med gulvetm så det er muligt at trække af på dem. Efterfølgende skal de så fjernes og hullerne fyldes op igen - hvilket jeg synes virker underligt.

Men hvad gør man "ude i det professionenelle liv"?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv prøvet brædderne. Og det er også fint, men lidt besværligt i længden. Så da jeg støbte første del af min kælder valgte jeg at sætte en højde med et par klumper beton, og så sætte et laservaterpas på "klumpen" i korrekt højde. Herefter lavede jeg så nogle flere "klumper" af beton, lagde lange metalrør (stål eller jern, ikke alu) i vater, og trak af på dem. Det virker fint. Max 3-4 mm forskel på 10 meter.
Når vi lægger flydebeton i firmaet, bruger vi et lasernivileringsinstrument til at styre højden. Det er en fordel at være 3 om det. Der skal 1 til at gå med betonkanonen - det skal jo ikke læsses af samme sted til at starte med, men fordelses jævnt ud over hele gulvet. Så skal der være en mand til at gå med en asfaltrager til at fordele det beton der ikke ligger i den rigtige højde og den sidste går med laseren og fortæller hvor der er for meget og for lidt beton. Det hele foregår mens betonen læsses af, så det skal gå ret hurtigt. Når betonbilen er kørt er det en god ide lige at gå en runde og tjekke højden en ekstra gang. Derefter "Svuppes" betonen over. Dvs. Ja hvordan skal jeg forklare det? En "svupper" som vi kalder det i fimaet er et redskab man bruger til at få betonen til at flyde helt sammen og dermed udjævne mindre ujævnheder i den udlagte beton. Den består af et 110 mm pvc rør med et påmonteret håndtag så man kan gå oprejst mens man bruger den. Man bevæger den op og ned i betonen mens man går baglæns. Der "svuppes" 1 gang på kryds og på tværs. Efter nogle timers henstand afhængig af vejrforhold kan gulvet pudses over med en pudsemaskine eller overfladen kan slibes 1 eller 2 dage efter. Men jeg vil sige, få nogen til at hjælpe dig der har prøvet det før, det er ikke noget der er voldsomt tidskrævende hvis man ved hvad man har med at gøre.

God arbejdslyst

Ps. Husk gummistøvlersmile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis