Gendanne slettede billeder

Købte ny Pc i Julen brugte Windows Vista overførsel programmet til at flytte fra den gamle til den nye Pc.

Nu opdager jeg desværre, at jeg mangler flere billeder, der åbenbart ikke er kommet med over.

Har stadig den gamle pc stående, men har lagde det over i parpirkurven og tømt den til sidst.

har hørt noget om at man kan gendanne ting, ved at sætte computeren til bage i dato eks. 28/12-2007 hvor alle tingene stadig lå i deres rigtig mapper.

Nogen der ved om det kan lade sig gøre, og hvordan det gøres, den gamle pc køre Windows XP.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, ikke med mindre du har en rullende backup. Måden at gøre det "rigtigt" på er enten:
Give PC'en til en fagmand, han kan gendanne størstedelen af dine filer hvis du ikke har installeret noget nyt efterfølgende
Eller du kan prøve at installere et undelete værttøj, men installationen af dette kan slette dine filer permanent. Så den bedste løsning er at installere programmet på en anden maskine, og så tilslutte harddisken fra den gamle til maskinen med programmet installeret. Alternativt, så skal du gøre det med en boot disk.
Okay lyder desværre ikke lige så nemt som jeg havde håbet.
Man skal vel nærmest have en ekstern harddisk.
Og sådan en har jeg ikke lige.
Et freeware program kan downloades herfra:
http://downloads.zdnet.com/download.aspx?&kw=recover+deleted+files&docid=308479

Må indrømme at jeg ikke selv har har prøvet den.
Der er ikke garanti for at du kan genetablere alle dine filer, idet det er harddiskens intern system, der styrer hvilke "segmenter" der skrives på. Så der er sandsynlighed for, at du ikke kan gen-etablere noget som helst.

Men det er selvfølgelig forsøget værd wink
Annonce
Hentede dette program og fik det hele sat sammen,med ekstra harddisk og computeren sat igang med at finde filer, satte den kun til at finde jpg filer, da jeg mener det er det billederne var i.

Kan det passe det skal tage så lang tid??, den har nu kørt i 1døgn og er kun nået igennem 2%
Lige lidt hurtig regning hvis det fortsætter lige så langsomt,skal den jo stå og køre sådan i 50dage .......

Kan det passe, eller kan man gøre noget forkert??

Citat fra Jacobn

Her et program til at redde dine mistede filer:
http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?language=7
Husk som Twist skriver at du ikke skal installere det på den harddisk hvor billederne er placeret.
Nogle programmer har forskellige funktioner.

For at forstå hvordan programmet virker, er det vigtigt at vide hvordan en fil lagres.

PÅ et traditionelt "FAT" system (File Allocation Table), skrives en fils startpunkt i FAT'en, og hver gang en fil ikke kan "komme længere", dvs. ikke kan fortsætte skrivning fordi der ikke er mere ledig plads i forlængelse af filen, så finder PC'en et nyt stykke tom plads, og skriver resten af filen her, med en henvisning til hvor filen er fortsat.

I gamle dage lavede man derfor ofte en "defragmentering" af en harddisk, da man på denne måde fik lavet nogle pæne store blokke med tom plads, og alle filer blev skrevet umiddelbart i forlængelse af hinanden, så man kunne læse dem hurtigere.

Men med tiden er diskene blevet en del større, og programmer som eks. Windows og MS office sviner så meget med pladsen og skriver og sletter filer efter forgodt befindende, så det er ikke længere praktisk muligt eller fornuftigt at defragmentere, da filer nu som oftest ER i flere blokke, og det tager for lang tid at samle ledig plads, da diskene er blevet så store som de er.

Desværre er det så sådan sat sammen at hvis det program du bruger forsøger at danne sin egen INTERNE FAT tabel i sin hukommelse, så skal ud og læse hver enkelt blok på disken for at finde ud af hvad den hører til. Og når den har fundet begyndelsen af en fil, så BURDE det jo være simpelt at fortsætte læsningen frem til slutningen, men da filen mest sandsynligt er efragmenteret, så skal SAMTLIGE blokke IGEN læses for at finde frem til den næste blok der indeholder information om denne fil. Derfor kan det tage ualmineligt lang tid, hvis du vælger eks en "safe" mode at foretage din restore på med et lidt ældre værktøj.

Jeg bruger derfor normalt et program der hedder "R-Studio", da det laver disse læsninger en del hurtigere (men det kan dog stadig tage op til 3-4 timer). Men det koster altså penge. Til gengæld er det alle pengene værd når man får restoret det man skal bruge. Du skal dog vide om dit filsystem er FAT (gl. dags windows/DOS format), NTFS (Nyere Windows format) eller en eller anden variant af Linux, da det er billigere at købe licens til kun den ene type man har brug for, frem for at skulle købe en licens til det hele.
kan du ikke bare tage den gamle harddisk ud og sætte den i den nye og så kører undelete fra den.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis