Flamingo loft i lejlighed, skal det ned?

I et af vores rum i vores lejlighed, sidder der flamingo plader i loftet. Jeg har hørt at det skulle være blevet ulovligt, da de udvikler giftig røg i tilfælde af brand. Er der nogen her der kan bekræfte dette? Det er jo noget af et arbejde at tage det ned, og man ved aldrig hvordan loftet ser ud inden under...
I et af vores rum i vores lejlighed, sidder der... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har mod på det kan du også spartle loftet ud og så sætte glasfilt på loftet og så male det. Vi pillede et træloft ned og loftet så herrens ud også med huller og revner osv., men glasfilten på det spartlede loft blev kanonflot.

Mvh
Rasmus
Citat fra Rasmus_3460

Hvis du har mod på det kan du også spartle loftet ud og så sætte glasfilt på loftet og så male det. Vi pillede et træloft ned og loftet så herrens ud også med huller og revner osv., men glasfilten på det spartlede loft blev kanonflot.

Mvh
Rasmus


Det har jeg mod på at prøve kræfter med. Satte I så også en stuk op efterfølgende?

Mvh.
Henckel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis der er store huller i det gamle pudsede loft skal du ikke spartle dem, men i stedt pudse dem. Det er ikke let at pudse et loft, men det kan lade sige gøre med lidt øvelse. Når det er pudset skal det fuldspartles og slibes i flere omgange. Det er et stort arbejde, men det skal gøres før du sætter glasvæv på. Det er ikke svært at sætte stuk op, og der findes mange typer, vælg en der passer til din lejlighed.
Hvis du har brug for en direkte snak om hvordan du skal gå til opgaven, er du velkommen til at ringe til mig på 56 39 83 40
Mvh
Arne:p

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
Ja, vi fik sat ny stuk op, da den gamle der var oppe under træloftet var helt smadret. Vi valgte dog "den dyre løsning" med en stukkatør, som satte "rigtig" stuk op, og det blev også rigtigt godt. Vi brugte dem her http://www.jacobsen-friis.dk/profil.htm, og det var ikke fordi det var voldsomt dyrt i det store regnskab. De reparerede samtidig stukken i et af de andre rum, hvor den var revnet.

Mvh
Rasmus
Ok, tak for vejledning Arne. Det kan være jeg slår på tråden på et tidspunkt. Nu river jeg det lige færdig ned i første omgang.

Mht. stuk er der nogle vandrør og skæve vinkler så måske er værd at tale med en stukkatør. Hvis det kan gøres uden den helt store udskrivning, er det måske det nemmeste. Tak for info Rasmus.

Mvh.
Henckel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nå så fik jeg fjernet alle loftspladerne i går og hevet diverse søm ud. Her er billeder af resultatet hvis nogen skulle være interesseret i at se det:

http://users.cybercity.dk/~ccc89859/IMG_4234.JPG
http://users.cybercity.dk/~ccc89859/IMG_4235.JPG
http://users.cybercity.dk/~ccc89859/IMG_4236.JPG
http://users.cybercity.dk/~ccc89859/IMG_4237.JPG

Spørgsmålet er så hvad jeg gør herfra. Der skal vel kradtes og vaskes først. Og så kunne jeg forestille mig at der skal spartles med en bred spartel. Jeg kan vel bare spørge i butikken hvilken spartelmasse jeg skal bruge. Herefter skal der slibes, det er vel smartest at have en maskine til dette formål. Kan man leje én? Og så kommer vi til glasvæv/glasfilt? Har hørt der er forskel på disse, hvordan finder man ud af hvad man skal vælge? Findes der derudover nogle gode vejledninger i hvordan dette sættes op korrekt?
Til sidst er der stukken, men den tager jeg til den tid.

På forhånd tak for svar.

Mvh.
Henckel
Hej Henckel

Det liger uhyggeligt meget loftet i den lejlighed vi overtog for 8 år siden.. (men er flyttet fra igen.............) cool
Det vigtige ved glasfilt på loftet er at underlaget er 100% plant. Vi fik faktisk en maler til at spartle og sætte filten op på loftet, og klarede så selv resten, og igen (selvom alt er relativt og det er 8 år siden....) var det ikke en formue det kostede, men resultatet blev mange gange bedre end jeg selv havde kunnet lave det.
Forskellen på glasvæv og filt er, at der er struktur i væv (det man typisk bruger på væggene på kontorer) mens filten er helt glat, og det stiller derfor de store krav til underlaget, da du kan se enhver ujævnhed ellers.
Omkring din lampe skal du have en ny rossette op synes jeg - den kan du tage sammen med stukken - det fik vi også gjort sammen med det.

Mvh
Rasmus
Det ser ikke så slemt ud som jeg troede det ville. Men hvis du selv vil gå igang, så skal du først vaske loftet helt rent i mindst to omgange, brug grundrens, eller vand med salmiakspiritus (stinker). Så skal du spartle alle huller og evt. revner med polyfilla, og slibe. Når det er helt tørt skal du fuldspartle med en færdig fin spartelmassse, som købes i 5 eller 10 10 spande. Brug en bred spartel på 30 - 40 cm. Når det er helt tørt så skal du slibe, enten med en rystepudser, eller sandpapir på en klods eller brædt på ca. 30 - 40 cm. Tør loftet over med en fugtig svamp for at fjerne slibe støv, og så gentager du spartlingen med finspartel. Hvis du er god til spartlig og efterfølgende slibning, så er du måske færdig efter to gange, ellers må du på den en tredie gang. Snyd ikke da alle ujævnheder se igennem vævet. Tør igen loftet for slibestøv, og så er du klar til at sætte væv op. Jeg ville nok forlime, med en vævklæber i blandet 10 - 20 % vand. Men ellers skal du ikke spare på klæberen til banerne. Klæber kan påføres med en langhåret mallerulle, evt på skaft, så du kan gøre det fra gulvet af. Det er ikke let at sætte op i loftet, da banerne skal stødes sammen, og du skal arbejde nedefra op. Husk altid at rense værktøj og hænder i varmt vand, det gælder både klæber og plastmaling. Hvis man gør det i koldt vand, koakulerer binderen i malingen, som er den samme type som i vævklæber (PVC binder).
Når vævet er helt tørt skal du have sat stuk og roset op, og derefter male et par gange med en helmat maling. Husk at tjekke elinstallationerne og der evt. skal skiftes noget det.
God arbejdslyst.

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
Jeg har fjernet et forsænket gipsplade (40x60cm) loft i mit køkken. Nu står jeg med det oprindelige loft og spekulerer på hvordan jeg får et flot nyt loft op. Det oprindelige loft er 2 cm tykke forskalningsbrædder med små mellemrum og ellers med strå og puds i ca. 5-6 mm tykkelse. Min idé er at spartle og pudse loftet op de steder hvor pudset er faldet af. Det er en overkommelig opgave da det gamle loft er rimeligt velholdt. Efterfølgende har jeg tænkt mig at skrue brandhæmmende gipsplader direkte op på det eksisterende loft. Disse gipsplader har dimensionerne 900x2400 eller 1200x2500 (tror jeg nok) og de vejer 20 Kg pr. m2. Efterfølgende har jeg tænkt mig at sandspartle skruehuller og pladesammenføjninger, for til sidst at klæbe filt eller glasvæv på det nye loft. Er dette en farbar vej. Kan de gamle forskalningsbrædder og/eller skruerne holde disse noget tunge brandhæmmende gipsplader. Er der nogen som har erfaring med ovenstående så hører jeg gerne.
mvh
Steffen
Sæt en 1" foskalling under det pusdede loft som du ikke gør noget ved. Du skal rette dem op så de er lige. Også skruer du gipspladerne op i forskallingen. Den skrues for hver 20 cm ca. Husk at der skal være et bræt under alle samlingerne på langs og på tværs. Derefter skal der sættes armeringstape inden der spartles. Og husk nu at skærpe kanterne på enderne.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også