Flamingo loft i lejlighed, skal det ned?

I et af vores rum i vores lejlighed, sidder der flamingo plader i loftet. Jeg har hørt at det skulle være blevet ulovligt, da de udvikler giftig røg i tilfælde af brand. Er der nogen her der kan bekræfte dette? Det er jo noget af et arbejde at tage det ned, og man ved aldrig hvordan loftet ser ud inden under...
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt at flamingoplader (EPS) giver en meget kraftig sort og rigtig giftig røg hvis der går ild i skidtet. Endvidere vil EPS i der brandpåvirkes også undergå en tilstandsændring, idet det overgår til en mere flydende form, som brænder lige som olie. Hvis ikke EPS-pladerne er brandmæssig beskyttet af andre konstruktioner ville jeg sørge for at pladerne blev fjernet så hurtigt som muligt.

Anvendelse af brandbar isolering i nye bygninger, sakset fra EBST hjemmeside:
3.2 Isoleringsmaterialer i bygningsdele

Det fremgår af bygningsreglement 1995, kapitel 6.3, stk. 1, at bygningsdele skal udføres, så personer, som opholder sig i bygningen, kan bringe sig i sikkerhed på terræn i det fri eller et sikkert sted i bygningen, og så redningsberedskabet har mulighed for redning og slukningsarbejde.
Når der anvendes isoleringsmaterialer, er det vigtigt, at de anvendes på en sådan måde, at det ikke medfører en øget brandrisiko. Ved et isoleringsmateriale forstås i denne sammenhæng ethvert materiale, der har en densitet, som er mindre end 300 kg/m³. Dette afsnit omfatter ikke andre plastbaserede byggevarer end de egentlige isoleringsmaterialer, f.eks. ikke eldåser og -rør, faldstammer, ventilationsdele, kabelisolering, montageskum og lignende.
På denne baggrund vil det normalt være i overensstemmelse med bestemmelsen i bygningsreglement 1995, kapitel 6.3, stk. 1, at:
[LIST]
[*]Isoleringsmaterialer, der opfylder kravene til materiale klasse B-s1, d0 [klasse A materiale] anvendes uden begrænsninger


[*]Isoleringsmaterialer, der opfylder kravene til materiale klasse D-s2, d2 [klasse B materiale], anvendes med de begrænsninger, der i den konkrete sammenhæng gælder for alle andre materialer


[*]Isoleringsmaterialer, der ikke opfylder kravene til materiale klasse D-s2,d2 [klasse B materiale]
[LIST]
[*]anvendes ovenpå etageadskillelser, som er mindst bygningsdel klasse REI 60 A2-s1,d0 [BS-bygningsdel 60]


[*]anvendes i vægge, hvis isoleringsmaterialet på begge sider af en lodret bygningsdel er afdækket med mindst bygningsdel klasse REI/EI 30 A2-s1,d0 [BS-bygningsdel 30]
[*]anvendes i tagkonstruktioner, såfremt den underliggende del af tagkonstruktionen er mindst bygningsdel klasse REI/EI 30 anvendes i tagkonstruktioner, såfremt den underliggende del af tagkonstruktionen er mindst bygningsdel klasse REI/EI 30BD-bygningsdel 30]
[*]anvendes i terrændæk og i krybekælderdæk[/LIST][LIST][/LIST][/LIST]eller anvendes i bygninger, hvor gulv i øverste etage er højst 9,6 m over terræn, når
[LIST]
[*]isoleringsmaterialet er afdækket med mindst beklædning klasse
K1 10 B-s1,d0 [klasse 1 beklædning] langs begge sider af
en lodret bygningsdel og langs undersiden af en vandret eller skråtstillet bygningsdel, såfremt der ikke er hulrum mellem isoleringsmaterialet og beklædningen
[/LIST]eller
[LIST]
[*]isoleringsmaterialet er afdækket med mindst bygningsdel klasse EI 30 [BD-bygningsdel 30] langs begge sider af en lodret bygningsdel og langs undersiden af en vandret eller skråtstillet bygningsdel.
[/LIST]Isoleringsmateriale, der ikke mindst er materiale klasse B-s1,d0 [klasse A materiale], bør ikke anvendes i bygninger, hvor højde til gulv i ø verste etage er mere end 5,1 m over terræn, og som har bærende konstruktioner, der ikke er udført af materiale klasse A1 eller materiale klasse A2-s1,d0 [ubrændbart materiale].

Så skal man selvfølgelig lige huske på at bygninger skal opfylde de krav der var gældende på opførelsestidspunktet. Så alt efter hvordan EPS'en er indbygget i dit hus, kan det godt være at det aldrig har været i overensstemmelse med reglerne.

Mvh.

René

Hej René, tak for svaret. EPS-pladerne er ikke brandmæssig beskyttet af andre konstruktioner, så jeg tror jeg må bide i det sure æble og tage arbejdshandskerne på. Det kan jo være de ikke sidder så godt fast og er nemme at få ned. Men det kan være loftet skal pudses og repareres bagefter og så skal der nok også en stuk op....puha der bliver nok at se til.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Eller du kan hive EPS'en ned og skrue gipsplader op under loftet....
Spartle det op og gerne lægge en glasfilt på. Så har du en OK overflade der nok er lettere at lave end en pudsning af loftet. Stukken kan du vælge til eller fra afhængig af stilen i lejligheden.....

Glæden ved at have lavet tingene ordentligt er heller ikke helt uden værdi... altså værdi inde i hjertet på een selv....

MVH Njord
Ja få endelig det lort væk. Hvis der bliver brænd, og det bliver flydende og det lander på dig, er det ikke sjovt for din hud
Tak for jeres svar. Jeg regner med at begynde nedrivningen i morgen. I får lige en status ved lejlighed...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har lige prøvet at jage en skruetrækker i loftet og til min store overraskelse viser det sig, at det ikke er flamingo, på trods af at dette blev sagt i sin tid ved købet af andelslejligheden? Materialet er noget savsmulds agtigt, jeg har taget et par billeder:

http://users.cybercity.dk/~ccc89859/IMG_4225.JPG
http://users.cybercity.dk/~ccc89859/IMG_4226.JPG

Er der nogen der kan fortælle mig noget om dette materiale? Er det også ulovligt at have i loftet?

Mvh.
Henckel
det er vist celotex en blød træfiberplade som heller ikke må andvændes mere
brænder særdeles godt og meget hurtig.

min mening er dog hellere celotex end flamingo ville dog skifte om det var midt

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Det er helt klart celotex eller noget der minder om det. Det er megete nemt og pille det ned så det skulle ikke give det store besvær for dig.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ok, tak for info. Jeg går i gang med at pille ned.

Mvh.
Henckel
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også