cirk pumpe varmer først radiatorer dernæst vvb

Kan det passe at min cirk pumpe i kælderen først varmer huset op, og dernæst vvb?

Når huset er lidt koldt som det er nu, så vil alle radiatorer jo stå åbne, og pumpen vil måske derfor ikke have kræfter nok til at suge vandt rundt i vvb?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra dreamer81

Kan det passe at min cirk pumpe i kælderen først varmer huset op, og dernæst vvb?

Når huset er lidt koldt som det er nu, så vil alle radiatorer jo stå åbne, og pumpen vil måske derfor ikke have kræfter nok til at suge vandt rundt i vvb?


Normalt er det vvb der varmes op først og derefter radiatorerne - du må have en ventil der styrer dette (hænger den?)
Og jeg har lige talt med en "proffesionel" i sidste uge, der sagde at radiatorerne skulle være varme først. For "man tager ikke tøjet af i et koldt badeværelse for at gå i et varm bad..." var hans begrundelse!!

Mener det skal være op til den enkelte, Men jeg ville nok fortrække lidt varmt vand til både hænder og krop!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra Næstformanden

Og jeg har lige talt med en "proffesionel" i sidste uge, der sagde at radiatorerne skulle være varme først. For "man tager ikke tøjet af i et koldt badeværelse for at gå i et varm bad..." var hans begrundelse!!

Mener det skal være op til den enkelte, Men jeg ville nok fortrække lidt varmt vand til både hænder og krop!!

Næstformanden


Meningerne er nok mange men her et citat;

De fleste gaskedler prioriterer det varme brugsvand.

Ellers kig her;

http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=prioritering+af+varme+varmt+vand&spell=1
okay tak for svar.
Hvordan kan jeg lave om på systemet så den varmer min vvb op før mine radiatorer? eller er det helt umuligt?
Citat fra dreamer81

okay tak for svar.
Hvordan kan jeg lave om på systemet så den varmer min vvb op før mine radiatorer? eller er det helt umuligt?


Hvilket fyr har du?
Annonce
jeg har et gasfyr, og når det kører så funker det udemærket.

derudover har jeg et fastbrændselsfyr, som har sit eget kredsløb. Den afgiver så varmen til det andet kredsløb via en varmeveksler, med to pumper. Det er pumpen på den modsatte side af fastbrændselskedlen som først pumper op i radiatorene
Hvis dit gasfyr virker korrekt, dvs varmer både vand og varme op hvor det prioterer varmt vand først - så har du en termostatstyret ventil siddende et eller andet sted med føler i din vvb.

Dit andet fyr må have en tilsvarende ventil hvis dette kan varme begge op, blot i modsat rækkefølge.

Spørgsmålet er så om du kan bytte om på denne rækkefølge ved at tilslutte din føler i vvb eller om du skal have lavet systemet om eller have en ny ventil.

Hvad fabrikat er din føler af?

Kan du ikke lade gasfyret varme vandet op?

confused
Jeg har en føler i fyret (akkutanken). når den når 60 C så slukker den gasfyret og starter de to pumper på veksleren.

SAMTIDIG starter den en magnetventil som sidder på returen fra vvb. Denne retur går ud i returen fra radiatorene.

Der er det så jeg tænker. Hvis pumpen suger vandet fra radiatorerne ind først før den kan suge det ind fra vvb, så er det klart der ikke kommer varmt vand til vvb?
Citat fra dreamer81

Jeg har en føler i fyret (akkutanken). når den når 60 C så slukker den gasfyret og starter de to pumper på veksleren.

SAMTIDIG starter den en magnetventil som sidder på returen fra vvb. Denne retur går ud i returen fra radiatorene.

Der er det så jeg tænker. Hvis pumpen suger vandet fra radiatorerne ind først før den kan suge det ind fra vvb, så er det klart der ikke kommer varmt vand til vvb?


Det forstår jeg ikke rigtigt!?

Er dit varme brugsvand/beholder koblet i samme kredsløb som radiatorerne?

Har du en varmeveksler på begge kredse?

Det lyder lidt mærkeligt det her - har du talt med en VVS?
Det er en VVS som har lavet det.

i vvb er der en spiral. Denne spiral er på samme kredsløb somradiatorerne, men kun når det er kedlen som brænder, kedlen tænder for magnetventilen, som lader returvandet fra vvb komme ind i returvandet fra radiator.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis