Nye klinker på gamle klinker

Hej

Jeg går og pudsler med ideen om at skifte/forny vores store klinke areal i huset, i forbindelse med at jeg skal til at sætte nyt køkken op. Der er ca. 85 m2 fordelt på køkken/alrum, entré, bryggers og gæste badeværelse. Det hele er lagt i ét stykke.

Den gamle klinke er fra huset var nyt i 1984, rød/brun, lidt teglagtigt og måler 20 x 20 cm. I kender den nok alle sammen, den var meget populær dengang. Den er lidt rustik og derved noget ujævn, jeg kan visse steder måle en niveau forskel mellem to nabo klinker på op til 4 mm.

Kan man lægge et nyt lag klinker oven på dette eller er det nemmere at "bide i det sure æble" og hugge alle de gamle klinker af?confused

Jeg er normalt en rimelig gør det selv mand, har lavet lidt af hvert fra A-Z, lige med undtagelse af "murerfaget". Er det en for stor opgave at kaste sig ud i første gang, efter Jeres mening?confused


På forhånd tak.smile

Henrik
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, lad det nu bare være sagt: Det ER altså ikke så svært at fjerne klinker fra et gulv, jeg har taget ca. 18 kvm af den samme sten (min var vist 10x20) på under en time, og herefter en time til at skovle og feje, og så resten af dagen på at rense rester op, jævne gulvet osv.
Det gøres nemt med en nedbrydningshammer (den billige til kr. 198,- i Harald Nyborg) , en skovl og et par spande.
Det kan dog godt lige betale sig at finde ud af hvor man vil gøre af affaldet først, da det jo som oftest skal afleveres på nærmeste genbrugsstation, og det er lidt tungt og omstændigt at slæbe på i poser. Jeg har selv valgt at lægge lortet i min trillebør, og så tømme den over i traileren og køre lortet på genbrugspladsen når den var fyldt.

Herefter skal du bare opfugte beton'en nedenunder om aftenen iden du går iseng, og igen om morgenen når du står op, så er gulvet dejligt at lægge fliseklæb på når du skal til at lægge de nye fliser.

Det eneste er størrelsen på dine rum. 85 kvm er meget at gå igang med. Tag det i lidt mindre bidder, så er det ikke noget problem.
son tidligere nævnt , er det bedste at få de gamle klinker af
men orker du det ikke , og er der plads nok i døre olig , kan det sagtens holde med nye ovenpå de gamle
rens først de gamle af med fortynder elig så der ikke er noget fedtlag tilbage og brug så en fleksibel fliselim , feks er den blå alfix god til det ( alfix profix )
vær bare forberedt på at den er dobbelt så lang tid om at tøre på gamle fliser
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis