Skab oven på tørretumbler

Hej,

Vi har en topbetjent vaskemaskine og en Siemens kondens tørretumbler i alm. mål. Vi bor i lejlighed og har begrænset plads. Jeg påtænker at sætte et par ikea skabe oven på vores tørretumbler. I skabene kommer der til at være gryder, pander mv. + diverse rengørings- og vaske midler. Er der nogen der ved om tørretumbleren kan holde til det. Må man med andre ord sætte ting oven på en tørretumbler. Der står ikke noget om det i manualen. Det eneste der står, som også står flere steder på nettet, er at vaskemaskinen skal stå nederst hvis man laver en såkaldt vaskesøjle med vaskemaskine og tørretumbler.

På forhånd tak for svar.

Henckel
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige for at være sikker...

Er det du ønsker at stille et skab direkte ovenpå din tørretumbler?
Hvad med at du i stedet vælger en lidt anderledes løsning, enten at du sætter et par vægskabe op over tørretumbleren, men skruet i væggen. eller alternativt sætter et højskab op. Og du nederst i dette placerer din tørretumbler. Hvis det passer med dybden kan du have en låge der dækker det hele af. Eller du kan have det på samme måde som mange har omkring køleskabe. menlig med låger over og evt under. Den sidste løsning vil sikkert give dig mest skabs plad og den første er lidt nemmere at opsætte.

Men placere skabe frit, direkte ovenpå din tørretumbler ville jeg personligt ikke gøre. Den kan sikert holde til en masse kilo i direkte tryk. Men du har ikke nogen nem mulighed for at få tørretumpleren ud til evt rep eller en større rengørring af tumbleren.. der er ofte en masse fnuller der gemmer sig de underligste steder.

MVH Njord
Hej Njord, tak for svaret.

Ja det var tanken. Dine løsninger lyder smarte, men jeg har jeg har allerede skabene og de lader sig ikke lige skrue i væggen. Jeg ringede også lige til Siemens og de sagde at tørretumbleren godt kunne holde til det, men at skabene på sigt kunne blive ødelagt pga. fugt fra kondens tørretumbleren. Hmm jeg går lige i tænkeboks...
Nu ved jeg jo ikke om du har pladsen og muligheden. Men du kan jo også lave et stativ som du placerer selve skabet ovenpå.
Dette stativ kan gøre det ud for skabet med låge over tumbleren.
Du vil herved kunne få den fornuftige ventilations mulighed og stadig bruge det skab du har. Stativet kan laves i en plade løsning eller et stålstativ af tynde rør. Hvilken bredde måler tumpleren? Hvilken bredde er skabet? Og hvilken bredde har du der hvor det skal stå?
Hvilken dybde er skabet? Hvilken dybde er tumbleren?

Jeg vil prøve med en lille skitse, lidt senere...

MVH Njord
En lille skitse der måske kan give inspiration til løsningen...

Tanken er at lave et stativ der bærer skabet. Så kan der ventileres omkring tumbleren. men det kræver jo at der er plads.

Om du vil lave den i stålrør og svejse det sammen eller i en pladeløsning med lukkede sider er principielt lige gyldigt.

Men skitsen er med en stålrørs løsning hvor tumbleren er placeret inden i. Men kan tages ud for servise skift og centilation....

MVH Njord
Hej Njord,

Det er meget fornemt med skitsen. Tørretumbleren har disse mål: Højde: 85 cm Bredde: 60 cm Dybde: 60 cm. Skabet er 105 cm højt og har samme bredde og dybde. Indtil videre har jeg sat skabet direkte oven på tørretumbleren, dog har jeg lige lagt lidt gummi imellem for at undgå det skrider. Det ser ret godt ud synes jeg, men problemet med ventilation har jeg ikke løst. Derfor bliver jeg nok nødt til at kaste mig ud i din løsning på et tidspunkt, men jeg har pt. gang i flere projekter så det må venter lidt. Det kræver jo alligevel noget hvis jeg skal have gang i et svejseapparat...

Mange tak for dine forslag, det sætter jeg virkelig pris på.

Mvh.
Henckel
Annonce
Citat fra henckel

Hej Njord,

Det er meget fornemt med skitsen. Tørretumbleren har disse mål: Højde: 85 cm Bredde: 60 cm Dybde: 60 cm. Skabet er 105 cm højt og har samme bredde og dybde. Indtil videre har jeg sat skabet direkte oven på tørretumbleren, dog har jeg lige lagt lidt gummi imellem for at undgå det skrider. Det ser ret godt ud synes jeg, men problemet med ventilation har jeg ikke løst. Derfor bliver jeg nok nødt til at kaste mig ud i din løsning på et tidspunkt, men jeg har pt. gang i flere projekter så det må venter lidt. Det kræver jo alligevel noget hvis jeg skal have gang i et svejseapparat...

Mange tak for dine forslag, det sætter jeg virkelig pris på.

Mvh.
Henckel


Hej

Inden du går videre med nye projekter og "glemmer" din tumbler, så ulejlig dig lige med at smide nogle midlertidige lægter under skabet så der er lidt afstand. Det tager 2 minutter og du sikre ventilationen.
Eller ihvertfald klods det op med sønnens legoklodser eller konens kogebøger.
Brug det du har!

Hilsen BPA
En tredie måde er at du monterer nogle ret kraftige vinkler på vægen og her ovenpå monterer skabet.
Du kan måske finde vinkler i byggemarkedet der er egnet til dette. Hvor meget de skal bære afhænger jo af hvad du fylder i skabet!!!!

Men ret enkelt og koster ikke alverden... rolleyes

MVH Njord
Jeg har på et tidspunkt haft en tørretumbler monteret inde i et køkkenskab.
Sådan så det ud, da jeg flyttede ind.
Tumbleren stod på en noget forstærket hylde. Og skabet var så lidt bredere end standard.
Det gik op for mig, at man kun havde trukket en slange fra udblæsningen til et murhul, mens maskinen måtte nøjes med at suge ind gennem en smal spalte i kanterne. Det hjalp betragteligt på effektiviteten da der blev boret et antal store huller på strategisk valgte steder.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Årsagen til at vaskemaskinen skal stå nederst, er at den er tungest og vibrerer mest. Forestil dig en 50 kg tung vaskemaskine stå og centrifugere oven på et ret løst underlag som en tørretumbler. Så kommer det hele da til at svinge.

Jeg er også helt klart for en løsning om vinkler på væggen eller andet, da jeg er sikker på, du hurtigt vil blive ked af at have sat skabe direkte ovenpå, da en tørretumbler også vibrerer en smule = god lyd fra potter og pander.


Citat fra henckel

Hej,

Vi har en topbetjent vaskemaskine og en Siemens kondens tørretumbler i alm. mål. Vi bor i lejlighed og har begrænset plads. Jeg påtænker at sætte et par ikea skabe oven på vores tørretumbler. I skabene kommer der til at være gryder, pander mv. + diverse rengørings- og vaske midler. Er der nogen der ved om tørretumbleren kan holde til det. Må man med andre ord sætte ting oven på en tørretumbler. Der står ikke noget om det i manualen. Det eneste der står, som også står flere steder på nettet, er at vaskemaskinen skal stå nederst hvis man laver en såkaldt vaskesøjle med vaskemaskine og tørretumbler.

På forhånd tak for svar.

Henckel

 

Tak for alle svarene. Løsningen ser pt. sådan ud: http://users.cybercity.dk/~ccc89859/IMG_4228.JPG

BPA: Det har du ret i, jeg får sat nogle lægter ind ved lejlighed så det lufter lidt ind under maskinen.

Mht. at sætte skabet på væggen er jeg lidt i tvivl. Det står op ad en gammel trævæg og skabene bliver gerne fyldt godt op så jeg ved ikke helt om det kan holde?

Der er meget godt med luft omkring tørretumbleren så jeg tror den er ok på det punkt.

Tørretumbleren kører fint pt, og skabene ovenpå bliver slet ikke påvirket af at den kører, måske fordi tørretumbleren er en nyere model.

Mvh.
Henckel
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis