Snoet/skæv stolpe ???

Jeg er ved at lægge sidste hånd på min nye overdækkede terrasse, men har nu et problem.
Jeg har støbt nogle stolper ned i beton som skulle holde hegnet rundt om terrassen, men en af stolperne har snoet sig rigtigt meget, og det umuliggør at hegnet han sidde på den, så er der nogen der ved om man kan rette en snoet stolpe op, eller skal jeg virkelig banke betonen i stykker og skifte stolpen ?
Jeg er ved at lægge sidste hånd på min nye... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

@Jørgen
Ja, den er lige der hvor man har skåret den over, men det er ikke sikkert at den er lige på siden.

Det er ikke nødvendigt at vende det ene stykke om, da det bare hjælper at fjerne trykket, som kommer fra kernen.
Desuden hjælper limen med til at den ikke kan dreje. (som ved limtræ)

Mvh
ThomasB
Enig i at det tager det værste tryk, men også limtræ er vendt, så fra enden ligger v hveranden og ^ hveranden når man ser på træet fra enden.

Men ok, nu er vi mere over i teori, når det drejer sig om en mindre stolpe, men jeg ville nu selv gøre det.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Hør, kerneveddet laver ikke noget tryk. Det er splintveddet der arbejder. Dette forhold gør at man under alle vejrpåvirkelige byggeprojekter sørger for at træet vender skiftevis med kernen (årringenes buer) den ene vej og den anden vej. Således at man får en bølgebevægelse i konstruktionen når den påvirkes af skift i luftfugtighed, i stedet for sprækker og kanter fra samlingerne – sidstnævnte afslører straks visse LDS projekter på plankeværker og vindskeder. Læs træet!

Hvad stolpen angår, er det bare at fatte slaghammeren og få skiftet stolpe…

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hej CSA m.fl.

Du kan evt. prøve at gøre stolpen grundig våd og så pakke den ind i plastik i 1-2 dage. Det kan evt. få den til at rette sig op igen.
Jeg har selv prøvet det med et mindre stykke tømmer, og det virkede.

venligst CMørck
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også