Snoet/skæv stolpe ???

Jeg er ved at lægge sidste hånd på min nye overdækkede terrasse, men har nu et problem.
Jeg har støbt nogle stolper ned i beton som skulle holde hegnet rundt om terrassen, men en af stolperne har snoet sig rigtigt meget, og det umuliggør at hegnet han sidde på den, så er der nogen der ved om man kan rette en snoet stolpe op, eller skal jeg virkelig banke betonen i stykker og skifte stolpen ?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er ret irriterende, stolpekvaliteten er for dårlig (træets årer er skæve og måske er der en del knaster,og stolpen har måske samtidig stor vandpct.),derfor vrider den sig.
Ja tak, den vrider sig godt nok, men hvordan får man den rettet op igen?, den er jo allerede støbt i jorden, så den er ikke sådan lige at få op.
Hvordan retter man en skæv/snoet stolpe op?, kan det overhoved lade sig gøre?
Jeg tror ikke du kan rette den skæve stolpe op igen, men du kan gøre den brugelig med en bugthøvl, stemmejern eller lignende spåntagende værktøj.
Målene bliver lidt anderledes end de andre stolper, men gør det noget?

I øvrigt bør man aldrig støbe stolper fast, men i stedet bruge et monteringsbeslag, som er støbt fast. smile crazy

Mvh.
bodker

Jeg tror ligeså godt at du kan skifte stolpen med det samme. Det vil give det pæneste resultat.

Omkring hvorvidt man vil medstøbe stolper eller ej, er min holdning at man fint kan nedstøbe stolper til brug for hegn osv. Men man skal give træet en ordentlig behandling først. Jeg lader selv stolper der nedstøbes en imprægnering ved at lade stolperne stå i olie i en uge i en høj spand eler en tønde. Så trækker der olie ind i træet og stolperne bliver mættet ordentligt.

Hvis stolperne skal bruges til en carport eller ligenende "blivende" byggeri vil jeg også anvende stolpe sko.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Ja Thomas, men man skal lige huske at vende den ene med bunden i vejret inden limningen, så "kræfterne udligner hinanden".

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej smile

Ja, og det er så kun den ENE halvdel der skal vendes på hovedet wink

Men det er ret besværligt, da træet som regel ikke er lige.

Jeg vil næsten tro at det er nok at lime dem sammen på samme måde som de er skåret over. (i dette tilfælde, er man jo så også fri for at grave den op igen).

Mvh
ThomasB
Et bud...

Prøv at skære den af så tæt, lige, ved jorden. Bor et dybt hul som passer til et vandrør eller rundstok det samme gøres i en ny stolpe. Dvs. de dyvles sammen. Du kan evt. bore flere. Put lim i eller køb noget specielt to-komponent og klister det sammen.

Jeg ved ikke om det virker - det er nok alt efter hvor bred og høj stolpen er og hvormeget den skal bære.

(Det ville Leth også hvae sagt) :-)

Sur show med stolpen.

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Hej Thomas.

Den forstår jeg ikke helt.

Den er da vel lige der hvor man har skåret, hvis ikke man har gjort det med en håndsav, og ellers har man vel en høvl til at finpudse samlingen.

En bordplade f.eks. af sammenlimet stave, er jo netop kendetegnet ved, at hver anden stav går i modsat retning, så pladen ikke slår sig modsat en massiv bordplade i eet stykke, hvor man ikke kan styre kræfterne i træet.

Håber du er enig.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Til jr75.

Det lyder som en brillant ide, bare der bruges samme træ som stolpen, så de arbejder sammen.

Det er jo samme måde man dyvler bindingsværk sammen på, så hvis de har samme fugtighed burde det kunne løse problemet, og da der vel ikke er tryk fra siden men kun ovenfra og ned, er der ringe belastning på det.

Alternativet kunne være, at man skærer stolpen af 10 cm. over støbningen og sætter en ny stolpe fast med skruebeslag på siderne. Det er måske ikke så kønt, men males det i samme farve, lægger man nok kun mærke til det lige når man har lavet det.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også