Træterrasse

Vi skal have bygget os en træterrasse i hårdt træ (Ipé). I den forbindelse har vi planlagt at anvende betonfliser som underlag for strøerne. Hvordan kan man fastgøre strøerne til betonfliserne?

Med hensyn til strøerne har vi læst os til, at bredden på disse skal være minimum det dobbelte af bræddernes tykkelse. Men hvad er minimumshøjden på strøerne? Der er ikke så meget plads at rutte med.

På forhånd tak for hjælpen
Erik
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er slet ikke nødvendigt at fastgøre strøerne i fliserne. Ved selvfølgelig ikke hvor stor din terrasse skal være man Ipé (og andre hårdtræs typer) er tungt som bare helvede så du behøves ikke være ræd for at terrassen kæntrer eller blæser væk. Hvis du alligevel er af den overbevisning at det er strengt nødvendigt, så bor et 6,5mm hul ned igennem strø, opklodsning og flise. Der kan du så skrue en 7,5mm karmskrue i (mest brugt til vinuer) og så flytter det sig i hvertfald ikke wink

Hvad angår højden af strøer så kommer det lidt an på afstanden på din opklodsning. Det er klart jo mindre dine strøer bliver, jo mindre skal afstanden på din opklodsning være. Jeg har fået et par måneder siden lavet en Terrasse på omkring 80kvm for en kunde, der brugte jeg tryk imp. lægter (57x38) som blev placeret på højkant, med opklodsning pr. 40cm eller mindre. Det ga et ganske glimrende resultat smile

Mit råd vil være at du ligger fliser pr. max 60cm uanset hvor store dine strøer er, og max 60cm mellem strøerne og så køb en kassen knudsen plastic kilèr og klods alle strøer op på stenene med dem. Det gir et godt resultat og en terrasse der kan holde i mange år smile

Ps. lav nu rigelig luft mellem brædderne. træet udvider sig let med 5 - 10% alt efter årstid og vejr. Så 5mm forsvinder hurtigt i nogle tilfælde.
Citat fra wanjer

Ps. lav nu rigelig luft mellem brædderne. træet udvider sig let med 5 - 10% alt efter årstid og vejr. Så 5mm forsvinder hurtigt i nogle tilfælde.



Mjaaa - og er træet vådt så trækker det sig sammen - og så risikerer man at stå med en terrasse hvor bredden er blevet for stor så alt bestik skal hentes op ved at skrue brædderne af igen.

Så jeg tror man skal vide hvor tørt/vådt træet er inden man lægger det - og det noget helt nyt trykimprægneret - så vil det trække sig yderligere sammen - og derfor bør man ikke have for meget afstand.

Er træet "gammelt" og tørt så vil det udvide sig - og derfor kan man så med fordel lave et større mellemrum fra starten.
[Indlæg slettet]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis