Subwoofer

Hejsa alle sammen.

Hvordan laver man en god basboks / subwooferkabinet?
Har en gamle subwoofer liggende fra en pc, som jeg vil lave om til at køre via vores reciver til vores surround anlæg til tv´et. Vi fik et komplet anlæg med højtalere af svigerfar, dog uden en subwoofer... Nogen idéer eller forslag?

har set at nogen subwoofere har et "lufthul" er det noget der skal være i også ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hansen

Hvor meget må den fylde i rummet når den er færdig.

Man kan jo bygge den bare med en enhed inde i et kabinet.

Eller som basrefleks eller sidst helt kapslet inde i et stort kabinet med nogle kanaler indeni. Det er godtnok mange år siden jeg rodet med sådan noget her sidst må jeg indrømme

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Lyd indgange. Men det er jo ikke bare og bygge en lille kasse den skal jo gerne passe til enheden du har tænkt dig at montere i kassen.

Lyder til den løsning i kigger efter er en basrefleks løsning i et lukket kabinet.

Men vi skal da vide lidt mere om enheden inden jeg sådan kan komme med et bud på ca størrelse og porthul

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Problemet med basrefleks er, at både portens størrelse, placering og rørets længde har betydning. Der findes nogle frygteligt komplicerede formler til udregning af den slags.

Som køkkenbordsfusker ender man nemt med en akustisk kortslutning, dvs. at lydbølgerne fra basrefleksporten udligner dem fra selve enheden, og så kunne enheden lige så godt have ligget i løs vægt på gulvet.

Personligt ville jeg satse på et helt lukket kabinet, hvis jeg selv skulle bygge.

Med hensyn til lydindgangen, så kommer det an på, hvad jeres receiver har af udgange. Dér skal vi nok have lidt mere info - har den en decideret Sub Out højttaler-udgang eller evt kun phonostik til en aktiv subwoofer? Eller skal signalet tages som en del af fronthøjttalernes normale signal?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis