Mos i græsplænen

Hvordan fjerner vi mos i græsplænen ? Græsplænen er 3 år gammel. Skal jeg starte med at købe en veretikalskærer/mosfjerner ?
Er der en her i forummet, der kan fortælle fremgangsmåden, fra start til slut ? Både med mosfjernelse, NPK gødning osv. fra nu og helt hen til efteråret, så vi ikke får problemet igen til næste år.
Hilsen Peter
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter

Jeg har løst problemet ved at bruge ganske alm. NPK gødning (helårsgødning)en enklet gang om foråret. Det virkede fint. Det eneste problem jeg fik var at jeg skulle slå græsset i tide og utide. Så det er jeg holdt op med og lever med mosset.

Hilsen
Allan
Tja,

Start med plænerens. Eller som tidligere foreslået, gødning. Med plænerens "forgifter" du din mos, med gødning lader du græsset dræbe mos'en.
Du skal dog lige være opmærksom på HVORFOR du får mos i plænen, da den ellers vil komme igen. Ofte kan det skyldes for lidt lys, eks. pga. træer du ikke har beskåret ordentligt/tilstrækkeligt, hvilket jo er let at gøre noget ved. Eller eks. pga. utilstrækkelig fed jord, der kan du jo så lægge lidt ekstra jord ud i nogle etaper, og lade græsset vokse igennem, du skal dog nok lige dræbe den gamle mos først. For lidt eller for meget vand kan også være et problem, da græsset så ikke vokser som det skal. I gamle dage kunne man løse det ved at plante flere forskellige græsarter sammen, men det giver ikke altid positive resultater. Har du for meget vand, kan du derfor med fordel lave nogle drænhuller strategiske steder i din plæne, evt. i kanten af plænen eller lign. Alternativt, så plant nogle meget vandsugende buske. Får du for lidt vand, så ved vi ikke lige hvor på kloden du bor, men så kan du istedet kigge på hvor meget bevoksning du har i din have, der er nemlig kun en begrænset mængde lys, vand og gødning til rådighed, og hvis du vil have at det er græsset der gror, så er det muligt at du skal af med nogle andre planter.

Men når det så er sagt, så er mos jo ganske ufarligt, og hvis man godt kan lide at ligge på sit græs, så er det også behageligere at ligge på en mosbund end på hård jord. Så hvis jeg får lidt mos, så ved jeg nu heller ikke om jeg overhovedet har lyst til at fjerne det.
Som Twist skriver - find årsagen.
Jeg har døjet meget med mos på min nordvendte græsplæne, men efter jeg har lært at lade græsplænen stå "langhåret" om vinteren, er det faktisk ikke noget problem længere. Får stadig mos på bare pletter og helt inde ved huset.

Jeg har givet jernoxid (eller hvad det nu hedder) medio marts, så gennemriver jeg plænen her medio april med en "plænelufter" (kraftig, skærende rive) og slutter med en alm. afrivning med plænerive (fjerner små-blade etc. og jævner).

Umiddelbart efter gøder jeg (ville egentlig gøre det start april, men da jeg har en å 20 meter væk, ser jeg ingen grund til at risikere at udvaske til den).

Har gode erfaringer med at gøde lidt, men relativt ofte (elsker at slå græs ;-))

Mvh.

Jan R.
Helt enig -finde årsagen er det vigtigste. Fik fældet nogen træer for et par år siden og mistede en masse mos samtidig da der pludselig kom meget mere lys. Dog - kommer nok altid til at leve med mos. Den bagerste del af grunden ligger lavt og er meget sumpet når det er vådt i vejret. Heldigvis er jeg doven nok til at kunne se skønheden i mos, så jeg lever med det.

/Inger

Hej,

Jeg har en tudsegammel græsplæne og jeg bor i et område med kæmpe træer rundt om, så der er en del skygge. Da vi flyttede ind var der ikke gjort noget ved græsplænen i årevis andet end den var blevet slået.

Det første år kørte jeg den igennem med en vertikalskærer 3-4 gange. Nu gør jeg det blot en enkelt gang om året, og det holder det faktisk stort set nede :-)

Håber på godt vejr i bededagsferien, da jeg skal have det gjort .....

Mvh.
Mugge
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis