Dampspærre igen igen

Hej.

Jeg er igang med at lave 2 værelser på 1.sal.

Jeg har tænkt mig at isolere helt op til kip med 350mm flexi a-batts. Loftet i rummet kommer ikke til at gå helt til kip, der bliver vel en 60-70 cm til den midterste tagbjælke endnu.

Jeg ligger yderligere 100mm rockwool over loftet, så der bliver et lille rum imellem loftet og taget.

Min plan er at lægge dampspærren hele vejen langs taget, og op til kip. Dette vil give den fordel at jeg kan bruge det lille rum på loftet til at samle strømmen til de 2 rum, og ledningerne ville ikke gennembryde dampspærren. Omvendt vil dampspærren vel være på den "kolde" side oppe på det lille loftsrum, selvom alle loftsrummets sider vil være isoleret. Er dette en sund måde at gøre det på, eller skal jeg holde mig til at lægge dampspærren langs rummets sider og loft?

confused
Ole
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du må aldrig lægge dampspærren på den kolde side!!!!!!!!!!!
Den skal placeres højst 1/3 inde i isoleringen fra den varme side, men så kan du jo også nemt få 50-100 mm "rum" og trække kabler i
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Ole,

For mig lyder din plan helt fin. Du får ikke dampspærren på den kolde side. Hvis du har 350 mm isolering ud mod taget (og dampspærre på indersiden af denne) så kan du lægge yderligere næsten 200 mm på indersiden af dampspærren. Gør du det vil din dampspærre sidde ca. 1/3 inde i isoleringen. Så de 100 mm på i loftrummet er helt fint.

Jeg tror dog ikke du vil få det helt store udbytte af de 100 mm du lægger 'på gulvet' i det lille loftrum, men de skader ikke. Og under alle omstændingeheder kan du samle dit el i loftrummet uden at perforere dampspærren (husk der skal være adgang til eventuelle samlinger)

mvh
Jens
Jeg forestillede mig at jeg kunne lave en lem op til det lille loft, så er alle samlingerne ihvertfald til at komme til. De 100mm ville jeg egentligt bare lægge, så jeg ikke behøvede at varme loftsrummet op så hurtigt som resten af rummet.

Hvis jeg lod dampspærren blive ført langs den inderste kant, skal en evt lem vel også laves med en hel anden tæthedsgrad, end som jeg foreslår.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis