Luft ved cirkulationspumpe?!?

Hejsa jeg er lidt af en novice udaf alt det hjemmegjorte, så her er endnu en ting jeg ikke kan greje.

I får lige en masse oplysninger som måske, måske ikke er relevante rolleyes
Vi har centralvarme med et stokerfyr direkte efter denne er der monteret en pumpe(UPS 25-40) som skal fordele varme til brugsvand og radiatorer i stueplan(3 stk) og 1 sal(5 stk.) Desuden har vi gulvarme, hvor der også er monteret en pumpe (UPS 25-40).
Vi har en åben ekspansionsbeholder, som jeg har fyldt indtil der kom vand ud af overløbsrøret.

Varmefordelingen fungere sådan set meget godt, MEN!!

Det lyder som om der er meget luft omkring pumpen ved fyret, speciel ved lav last larmer den meget. Susende lyde med få sekunders mellemrum, som om pumpen rdammer luftlommer ind i mellem. Lyden forplanter sig i stueetagen, hvor der er monteret radiatorer og det lyder som om der risler vand i et afløb hele tiden. Dette er jævnt irreterende når man vil sove, samtidig er det nok ikke specielt godt for pumpen.`(vi har tjekket vandmåleren, og der er ikke utætheder)

Jeg har forsøgt at lufte radiatorerne ud, hvor der kun kom MEGET lidt luft ud. Min fremgangsmåde var fuld skrue på pumpen og på termostaterne. Herefter luftede jeg ud i radiatorerne.

Det eneste der har hjulpet er engang jeg klumrede og glemte at lukke magasinlugen på fyret, så bålet fik MASSER af luft. Fremløbstemperaturen steg op imod 95 grader Herefter var der ro i rørerne i en periode.(normal fremløbstemperatur er 70-72 grader)

Har jeg brugt den helt forkerte udluftningsstrategi?

Er der andre ting der ligger ligefor at undersøge?

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan prøve at slukke for pumperne 5-10 minutter, så luften får tid til at samle sig. Der efter lufter du ud.
I nogle anlæg kan pumpen have problemer med at smide alt luften ud.
Når det lyder som om der løber vand, er der luft i det område. De kan bare være en lille lomme.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg har haft drejet den lille skrue i pumpehus af, der kom blot lidt vand ud..

Jeg er ved at prøve at lufte ud igen. Jeg har sat fuld skrald på termostaterne og pumpen.. I løbet af få minutter er mislyden forsvundet. Man må jo formode at luften er skubbet ud i radiatorerne, så jeg er spændt på om der noget når jeg lufter dem ud.

Er der nogen speciel fremgangsmåde, ved udluftning i et system som mit?
Så har jeg luftet ud i pumpe + radiatorer.

Ikke så meget som 1 lille bitte stykke luft kunne tvinges ud af nogen af delene.

Men lige så snart pumpen, har stået stille i nogle minutter og startes igen, så er lyden tilbage igen..... Nogen ideer?
Har du så ikke et enkelt punkt der er bare 10 cm over øverste udluftningsskrue et eller andet sted. Kan også være en bøjning eller et t stykke der sidder et sted der er lidt luft i som kommer med rundt ind i mellem.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Citat fra Fiahgt

Har du så ikke et enkelt punkt der er bare 10 cm over øverste udluftningsskrue et eller andet sted. Kan også være en bøjning eller et t stykke der sidder et sted der er lidt luft i som kommer med rundt ind i mellem.


Ikke umiddelbart.

Jeg synes det er lidt mærkeligt... Når pumpen har stået stille eller kørt ved lav last og man tænder den igen komme slubre lyden med det samme.. Altså

1) Burde luften vel være i pumpen.... Men der kommer kun vand ud hvis jeg åbner udlufter skruen.

2) Lufter står umiddelbart inden pumpen..... Pumpen er monteret umiddelbart efter stokerfyret. Jeg håber da ikke der ligger et rørstykke der er højere inde i fyret hvor luften kan samle sig!!!
På min gamle hs-term oliefyrskedel er der en udluftning inde oven over kedelen. Det er fremløbs røret der kommer der og går til pumpen der sidder på forkanten.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis