Inspiration søges/ udfordring haves :-)

Hej alle, Jeg har brug for lidt hjælp og inspiration i forbindelse med et gaaammelt højbed foran vores ejendom skal ryddes og derefter beplantes igen.
Udfordringen ligger i, at ejendommen som er i 2 etager ligger ud til forholdsvis befærdet vej, og af hensyn til underboens privatliv vil vi gerne plante noget højt/grønt/blomstrende/smukt i beddet foran ejendommen.

Beddet er ca 5-6 m langt og 1-1,5 m bredt. I dag er der i plantet nogen gamle kegleformede thujaer tror jeg det er (de er nok 3 m høje men ikke passet ordentligt), 2 andre store grimme thujaer (høje og strittende), et par lave buske og et enkelt japansk kirsebærtræ. Sidstnævnte træ vil vi beholde. Det er placeret yderst til venstre i beddet.

Nu kommer det så - hvad foreslår I, at vi planter? Har selv tænkt på syren eller Ribes, men de er løvfældende, og jeg ved heller ikke rigtig hvad der passer sammen.

Alle forslag modtages meget gerne!!

VH Frøken Handy
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I kunne måske montere Rionet mellem nogle stolper og lade en stedsegrøn kaprifolie løbe i nettet, den giver nogle vidunderlige blomster som dufter himmelsk.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej frøken Handy, jeg tror i vil blive glade for Sommerfuglebuske eller Mamelukbuske. Sommerfuglebuskene tiltrækker sommerfugle og bier i massevis og det er meget underholdende at se hvor mange arter der er. Buskene fås i flere farver og nogen med duft. De skal klippes ned om foråret, men står stort set hele vinteren med grågrønne skud og frøstande. Højde varierer efter sort.
Mamelukbusken fås vist med hvide og lyserøde blomster. er ca 1,5 meter høj og blomstere så længe. Breder sig godt ca 1m2 og er alletiders fordi dens løv også har en fin grågrøn farve.

I kunne måske også klippe i de der tujaer i har, simpelthen forme dem så de understreger det japanske look som kunne passe til kirsebærtræet og så blante noget bunddække under eller sten, for at skabe det japanske indtryk hvis det ellers passer til omgivelserne. Træer i den størrelse har vokset meget langsomt, men min erfaring er at man fint kan klippe kugler eller huller og på den måde understrege og få lethed ind.
God fornøjelse mvh. Nielsen's
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis