Fliser på kældervæg, godt eller skidt

Jeg har planer om at beklæde væggen i et kælderrum med fliser.
Men hvordan forholder det sig mht. fugt?
Normalt er væggen ikke fugtig, men hvis der anbringes noget tæt op ad væggen kan den godt blive noget jordslået. Så jeg er lidt bange for at lukke fugten inde i væggen.
Væggen består af et betonfundament i 90 cm. dybde, herover er anbragt fugtspærre, (murpap) og videre op massiv murstensvæg.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel ikke så usædvanligt med flisebeklædning i et kælderrum?
Nå, der kan vel ikke ske andet end at de falder ned igen.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej,

Jeg synes at kunne huske at man helst ikke skal bruge fliser i en kælder. Det kommer jo an på hvor kold den er, vor kold yder siden er og hvordan fugten transporteres.

Jeg har også selv overvejet at gøre det, så jeg vil meget gerne høre mere om dine erfaringer når du kommer i gang smile


//ChrC.
Se, jeg havde jo håbet du ville gøre det først, og så fortælle om dine erfaringer. :-)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg synes, at du selv giver svaret, Netop din iagttagelse med at der bliver jordslået bag ved ting, der står op ad væggen.
Selv ville jeg nøjes med at male med en diffusionsåben maling.
Jeg står lidt i samme dilemma med min datters garage, der ligger gravet lidt ind i en skrænt. Denne vil hun gerne have omdannet til et musik/biblioteksrum, hvilket giver mig noget hovedbrud.
Jeg regner med at resultatet bliver at jeg monterer en plastmåtte med forhøjninger, som man klæder udvendige kældervægge ind i. Nu skal der alligevel graves gulv ud, og så vil jeg dræne under denne måtte og ligeledes lave udluftning for oven. Her efter vil jeg på stållægter isolere med Rockwool, som angiveligt ikke kan opsamle fugt, og beklæde med vådrumsgips og så håbe at jeg får isoleret fugten ude fra rummet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har fliser på min tilsvarende kældervæg. De har siddet der siden starten af halvfjerserne og sidder stadig fint :-)
Annonce
Hej alfleha,

Hvad kan du fortælle om din kælder?
Hvor høj/lav er den?
Går den mere end 1 meter ned i jorden?
Er den opvarmet?
og lign...

Man vil jo gerne kunne sammenligne med ens egen og jeg tror sådanne ting gør en stor forskel smile


//ChrC.
Er der nogen, der kan fortælle hvad der sker, når fugtigheden i væggen stiger?
Den kan ikke trænge opad, for der er jo fugtspærre.
Plastmaling vil i det tilfælde skalle af, men fliser falder vel ikke ligefrem ned.
Der vil måske trænge fugt ud i fugerne, men ellers?
Skriv meget gerne om egne (naboens wink ) fejltagelser og erfaringer.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også