Varme i ældre hus

Hej,

Jeg har et ældre hus på 140 kvm fra 1962. Huset har en stue etage og en første sal. Huset kører i dag på el-varme.

Jeg kunne godt tænke mig at komme af med el-varmen og få en bedre og billigere varme.

Jeg er blevet anbefalet at anskaffe mig en pilleovn/pillefyr. Jeg er dog i tvivl om hvad forskellen på en pilleovn og et pillefyr er?

Placere man blot maskineriet midt i huset også varmer den resten op?

Da jeg skal ligge nyt gulv i det meste af stue etagen tænkte jeg på om det kan betale sig at ligge gulvvarme i etagen nu hvor gulvet alligevel er næsten oppe? Hvad koster sådan noget? og hvad skal man bruge for at få det hele til at fungere?

Er der andre og måske bedre/billigere løsninger?

På forhånd tak.

Nicolai.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altid svært at sige uden at have set det... Men for at tage fat et eller andet sted:

Forskellen på et fyr og en ovn er at fyret normalt er dimensioneret til at klare en hel husholdning, selv tager brædsel ind, og laver varmt vand til forbrug. En ovn giver normalt "kun" lidt varme (og evt. hygge). Du bør dog have kontakt til en montør hvis du vil have fyr. Du skal jo også have aftræk/skorsten osv.

For at skifte fra elvarme til vandbåren skal du normalt til at pille dine gulve op, da du skal have et fremføringssystem. Så jo, det kan godt svare sig at gøre det når du alligevel har gulvet oppe.

Når det så er sagt, så er det ikke så svært igen at lave vandbåren gulvvarme, men der er nogle små begrænsninger/variationer når man benytter trægulve vs. flisegulve.
Det skal nævnes at vi har et 43 kvm værksted bygget op til huset hvor der er fungerende skorsten. Den tidligere ejer af huset har haft en brændeovn stående der. Alternativ kan man se at der har været skorsten engang inde i huset. Hullet er blevet muret til, og der er ikke hul i taget. Men der kunne muligvis bygges en skorsten billigt.

Som det er nu, er der en lille el-vandvarmer på badeværelset. Ville man kunne fjerne den hvis man brugte et pillefyr?

Vores tanke var at ligge flisegulv i køkkendelen af stue etagen og trægulv i spise stuen. Kan man så ikke bruge samme gulvvarme system?

Hvad skal man bruge andet end rør i gulvet og en pilleovn / pillefyr?
Måske en varmepumpe er sagen, ikke en luft/luft, som ethvert byggemarked sælger. Men et rigtigt anlæg med jordvarmeslanger, det er dyrt at etablere, men vil reducere din varmeregning til 1/3. Du kan få dit elselskab til at hjælpe, de har energirådgivere til den slags. Et billigere alternativ, men knap så effektivt (ca ½ varmeregning) er "ispinden", et alternativ til jordvarmeslangerne, søg på "ispinden", der er flere links også med driftserfaringer.

Husk iøvrigt de nye energikrav muligvis skal overholdes afhængig af løsninger, hvis du går i gang med gulvvarmen. Det er ærgerligt at spare 100 mm isolering af uvidenhed. Download "den lille lune" fra rockwool.dk
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Uanset din valgte varmekilde, så skal du ikke bruge så meget andet end fyr og rør, varmen skal naturligvis RUNDT, hvilket man gør med en pumpe, men den følger normal togså med fyret, med mindre du skal have MANGE tilslutninger.
Hvis dine rør skal i beton, så bliver det dog lettere at lægge slangerne hvis du lægger dem på Rio-net, hvis det bliver uden beton, så skal du have noget andet du kan lægge slangerne i (varmefordelingsplader).
mht til fremføring af rørene vil jeg gøre opmærksom på at der eksisterer paneler med varme rør indbygget, således at man er fri for at skulle trække synlige rør eller at skulle fræse dem ind i væggen.
Annonce
Tusind tak for jeres mange forslag.
[Indlæg slettet]

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis